sluiten
Inloggen
sluiten
vrijdag 12 maart 2010

Leidse burgemeester roept op tot luide beweging tegen 'moslim bashen'

  • Gepubliceerd op 18 januari 2008, 16:25
  • Laatst bijgewerkt op 18 januari 2008, 17:42
Leiden - 

De Leidse burgemeester Henri Lenferink doet, met het oog op de anti-islamfilm die Geert Wilders (PVV) maakt, een dringende oproep aan de bevolking om zich solidair te verklaren met de allochtone medemens. ,,De tegenbeweging is gewoon te zwak, dat kan in mijn ogen niet.''

Lenferink sluit zich van harte aan bij het manifest dat CDA'er Doekle Terpstra onlangs samen met een groep vooraanstaande Nederlanders publiceerde als tegengeluid tegen Wilders' film. Zo'n tegengeluid zou hij, zo zei hij al in zijn nieuwjaarstoespraak, ook graag in de stad horen.

Hij vindt dat Wilders en zijn film onevenredig veel aandacht krijgen, terwijl mensen die er tegen zijn zich nauwelijks laten horen. ,,Er is geen sprake van dat iemand de vrijheid van meningsuiting ter discussie wil stellen. Ik zou er ook absoluut niet voor zijn zo'n film te verbieden'', zegt Lenferink. ,,Maar je moet het debat erover aangaan. Wat ik buitengewoon schadelijk vind, is dat zo'n groot deel van het publieke debat nu opgaat aan moslim bashen.''

Inloggen
Reacties
  • Lenferink laat maar weer eens blijken dat hij zijn functie te danken heeft aan de regentenpolitiek en niet aan zijn herseninhoud. Mensen die termen als "moslim bashen" gebruiken hebben blijken geen flauw benul wat er zich momenteel afspeelt in de wereld of willen dit niet weten.

    Geplaatst door Rene op 16:45 18-jan-2008
  • Daarom: Rene for Mayor! Dat Moslim bashen maar in beleid kan worden omgezet, he Rene?

    Geplaatst door Blonde Mien op 17:20 18-jan-2008
  • Oke Rene, hoe zou jij het willen zien dan? Ik denk dat de heer Wilders te ver doorschiet, ik hoor hem alleen maar over de moslims en ik hoor niets over wat er in nl speelt, politiek is meer dan allochtonen, kortom inhoudelijk stelt de pvv niet echt veel voor.

    Geplaatst door Ton45 op 17:26 18-jan-2008
  • Laten we nu eerst die film eens bekijken voordat we gaan roepen dat het allemaal fout is, wie weet leren we er nog iets van. En mocht de moslim medemens aan het muiten slaan dan heeft die man met die pruik absoluut een punt. Huilen voor je geslagen wordt is zo verschrikkelijk christen-links.

    Geplaatst door janw op 18:00 18-jan-2008
  • misschien wil Lenferink ook even een manifest ondertekenen om een in Nigeria vastgehouden Nederlandse documentairemaakster vrij te krijgen; www.leidschdagblad.nl/article3002836.ece . PvdA-er Lenferink bevestigt weer eens de prototype selectieve verontwaardiging die zo kenmerkend is voor de PvdA. In Nigeria bestaan al langere tijd spanningen tussen christenen en radicale moslims.

    Geplaatst door baby benz op 18:20 18-jan-2008
  • Nigeria? Volgens mij, baby, ligt Kenia toch echt aan de andere kant van dat continent en zit je er naast.

    Geplaatst door glibber op 18:23 18-jan-2008
  • @janw, ik kijk nu even naar 1vandaag, je hebt wel een beetje gelijk, laten we eerst maar kijken hoe de film in elkaar steekt ( dit is ff voor de goede orde geen draaikonterij) maar goed de stemming is/was al gemaakt door de pers en de politiek, vandaar de reacties van mijn kant. Trouwens christen-links, is een beetje achterhaald, ik zou in bij god niet weten welke richting dit kabinet gaat, het is niet links of rechts, het is naar mijn mening niets.

    Geplaatst door Ton45 op 18:34 18-jan-2008
  • Misschien kan de allochtone bevolking zich ook eens solidair verklaren met de autochtone medemens.

    Geplaatst door Apson op 18:49 18-jan-2008
  • Misschien mag ik eerst even de film zien van meneer Lenferink, voordat ik mijn mening moet uitspreken.

    Geplaatst door Apson op 18:51 18-jan-2008
  • @Apson helemaal mee eens, eerst kijken en dan pas reageren.

    Geplaatst door Ton45 op 18:59 18-jan-2008
  • Lenferink heeft gelijk, of die film nu komt of niet, voorlopig dreigt de zaak te polarisen. geef iedereen die het verdient respect en steun. Wilders is een wanstaltige provocateur.

    Geplaatst door H.Vis op 19:11 18-jan-2008
  • Idd eerst de film zien en dan pas oordelen. Wel denk ik dat de regering wel met een probleempje zit; als ze rustig afwachten wat en óf er een film komt en dan komt die film en is het bonje. Dan komt het geroep van "jullie hebben niets gedaan" Ik zie die maatregelen nu van de regering meer een draaiboek voor ALS er heisa over komt. De media gooit m.i. bij voorbaat al olie op het vuur.

    Geplaatst door gerdudi op 20:30 18-jan-2008
  • Ik vind de reacties op een film die nog niemand heeft gezien uiterst voorbarig. Draaiboeken voor rellen, moslim-bashen...het is de goden verzoeken. Als je op een warme dag in een werkkamer zit en je zegt tien keer; wat is heet dan is het ook echt heet! Het is echt om te lachen, en daarmee bedoel ik ook de reactie van Balkenende. Het zal hem nog vies tegenvallen hoeveel mensen de volgende keer op Wilders gaan stemmen. Zo min mogelijk wat mij betreft, maar je moet iemand ook niet groter maken dan ie al is!

    Geplaatst door een lezer op 23:07 18-jan-2008
  • Nog iets; laten ze in de moslimwereld eens ophouden met 'christenen-bashen'. In Marokko, Turkije etc. leef je een angstig bestaan als Christen. Daar hoor ik nooit iemand over en dáár maak ik me kwaad over (of ben ik hierdoor nu in het Wilders-kamp terechtgekomen?)

    Geplaatst door een lezer op 23:12 18-jan-2008
  • Misschien komt er helemaal geen film en neemt Wilders ons allemaal in het ooitje. Bijvoorbeeld net als bij de Donorshow van BNN. Ik hoop dat dit het geval is! Anders zijn de rapen nog niet zuur denk ik.

    Geplaatst door PLUKDEDAG! op 01:31 19-jan-2008
  • Gokje: Wilders heeft het idee van BNN-donorshow 'afgekeken; er komt dus geen film!

    Geplaatst door gerdudi op 10:14 19-jan-2008
  • laat lenferink zich eerst maar eens bezig houden met de criminaliteit onder de allochtonen en de discriminatie van de homo en vrouwen door deze bevolkingsgroep.

    Geplaatst door hatido op 11:31 19-jan-2008
  • mijn oude moeder zegt altijd "de mens lijdt het meest, door het lijden dat hij vreest". Zullen wij eerst maar eens afwachten wat deze film nu eigenlijk laat zien, voordat wij in een stuip schieten? (Maakte lenf zich maar eens over andere zaken zo druk, ...............)

    Geplaatst door Toedeledokie op 11:49 19-jan-2008
  • Laat lenferink zich maar eens bezig houden met dat gekke wijf van een Gerda van de Berg die perse haar zin door wil drammen in het Joods Weeshuis,( discriminatie van de B&P wijk) en nu Heertje tegenover zich vindt...........geloof nooit dat dat gunstig afstraalt op de pvda en alles wat daarmee samenhangt..............

    Geplaatst door Toedeledokie op 11:51 19-jan-2008
  • H.Vis op 18-01 19:11 U schrijft Wilders is een wanstaltige provocateur , wat is de rest dan wel niet die de Fortuin en Wilders generatie gezaaid hebben ? Een stel enorme politieke profiteurs en angsthazige cultuur verkwansende broddelaars dan zeer zeker toch !!!!!!! Het word heel hoog tijd dat u uw oogkleppen nu eens afdoet , en ziet dat Hr. Wilders de oogst is van wat de gehele politiek vanaf ca. 1965 af tot op heden zelf gezaaid hebben !!!! Zonder al die cultuurverkwanseling , en landverraad was er geen beweging Wilders of Fortuin geweest ! Gaarne uw visie

    Geplaatst door Jan de Beer op 15:08 19-jan-2008
  • Verder alles goed, meneer Lenferink? Ik merk nog niet zoveel van Moslim-bashen, maar van Christen-bashen des te meer. Of heeft u het betoog (lees: dreigement) van de Groot Moefti niet gehoord? En al staat er dan in mijn bijbel dat ik de andere wang moet toekeren, geloof ik toch niet dat dat betekent dat ik alles maar over mijn kant moet laten gaan.

    Geplaatst door emkas op 15:54 19-jan-2008
  • (censuur)...

    Geplaatst door Woei - Lisse op 18:15 19-jan-2008
  • Jan de Beer helemaal mee eens met uw visie, en wat betreft de heer Vis, die zal wel niet reageren. Net als de politici die sinds '65 de boel verziekt hebben, en nu de vinger in de richting van de burger wijzen.

    Geplaatst door Apson op 22:10 19-jan-2008
  • Mijnheer / Mevrouw Apson . Ik wacht idd. netjes de visie van Dhr. Vis af , ik verwacht n.l. een antwoord van hem . Mijn visie is altijd , als ik geen antwoord meer krijg dan krijg ik gelijk van ze . Of ze zijn enorm ziek geworden of zo . Je moet n.l. wel enorm klem met de rug tegen de muur staan , wil je geen antwoord meer kunnen geven toch ? Ik zal Dhr. Vis niet opeten hoor , alhoewel ik altijd gaarne een lekkerbekje verorber .

    Geplaatst door Jan de Beer op 01:10 20-jan-2008
  • Lenferink en al die hoog geplaatsten die meer dan de afgelopen kwart eeuw de boel vernacheld en verkwanseld hebben vrezen niet de film van "Oom Geert" maar vrezen ook dat als er iets gaat gebeuren . Ook de woede van het normaal denkende "autochtone volk" terecht ook hen zal treffen ! In Rusland brak ooit voor minder dan volksverlakkerij een revolutie los .

    Geplaatst door Jan de Beer op 01:17 20-jan-2008
  • Zou al die onaangepaste allochtonen sieren om zich eens solidair met de Nedelanders te verklaren inplaats van te bleren hoe zielig en gediscrimineerd ze wel niet zijn, dan waren mafketels als Wilders niet nodig.

    Geplaatst door Paulus op 10:08 20-jan-2008
  • Lenferink haalt ook 2 zaken door elkaar en polariseert zelf, net als meneer Terpstra en companen. Kritisch kijken naar de Koran is volgens mij iets héél anders dan gebrek aan respect voor je medemens. De term allochtone medemens komt van Lenferink, vreemd want discrimineren is verboden, dus onderscheid maken tussen afkomst e.d. mag niet. Als er gebeurt na het uitkomen van een film waar een aantal politici bang voor zijn hebben zij hier zelf een verantwoording in omdat zij de zaken groter maken dan ze is. Heeft u van rellen gehoord na uitkomen van het boek van Klaas Hendrikse, is er door politici ook maar een woord vuil gemaakt aan dit boek? Ik heb het niet ervaren, als men beweert dat Wilders het kruidvat ontsteekt, hebben deze linkse knuffelpolitici toch minstens het lont erin gestoken.

    Geplaatst door Apson op 13:09 20-jan-2008
  • Er wordt al aardig wat kruit verschoten; vuurwerk toch alleen tijdens Oud& Nieuw? Geert Wolders maakt er een sport van om moslims te piepelen. Dat mag, vrijheid van meningsuiting, toch. Enkele mensen, o.a. Terpstra, Lenferink, geeft daar publiekelijk tegegas aan. Mogen zij hun mening niet vrijelijk uiten. Uiteraard hoef je er niet mee eens te zijn van Lenferinlk en Terpstra zeggen. Als neutrale toeschouwer kan je ook denken 'nu wordt Wilders terug-gepiepeld.

    Geplaatst door gerdudi op 14:23 20-jan-2008
  • Er wordt al aardig wat kruit verschoten; vuurwerk toch alleen tijdens Oud& Nieuw? Geert Wolders maakt er een sport van om moslims te piepelen. Dat mag, vrijheid van meningsuiting, toch. Enkele mensen, o.a. Terpstra, Lenferink, geeft daar publiekelijk tegegas aan. Mogen zij hun mening niet vrijelijk uiten. Uiteraard hoef je er niet mee eens te zijn van Lenferinlk en Terpstra zeggen. Als neutrale toeschouwer kan je ook denken 'nu wordt Wilders terug-gepiepeld'.

    Geplaatst door gerdudi op 14:24 20-jan-2008
  • Er wordt al aardig wat kruit verschoten; vuurwerk toch alleen tijdens Oud& Nieuw? Geert Wolders maakt er een sport van om moslims te piepelen. Dat mag, vrijheid van meningsuiting, toch. Enkele mensen, o.a. Terpstra, Lenferink, geeft daar publiekelijk tegegas aan. Mogen zij hun mening niet vrijelijk uiten. Uiteraard hoef je er niet mee eens te zijn van Lenferinlk en Terpstra zeggen. Als neutrale toeschouwer kan je ook denken 'nu wordt Wilders terug-gepiepeld'. Wie de bal kaatst kan hem verwachten!

    Geplaatst door gerdudi op 14:24 20-jan-2008
  • Last van trillende vingers gerdudi!

    Geplaatst door Apson op 15:45 20-jan-2008
  • Zondagmiddag hè, Gerd zit weer aan de sherry. Krokodillentranen van Lenferink, eerst wat Deense spotprenten waarin de profeet wordt 'vernederd' en nu een 'filmpje' van Wilders en het dun loopt NU al langs zijn benen. Wellicht even het boek van Hans Jansen (overigens *niet* de arabist Hans Jansen) openslaan: 'Van jodenhaat naar zelfmoordterrorisme', antisemitische prenten en jodenhaat zijn in kranten/media in het MO aan de orde van de dag. Dat verklaart ook meteen het enorme hoofdeksel van groot-moefti Ahmad; anders past die meter boter er niet onder.

    Geplaatst door Platz Gummistreife op 16:40 20-jan-2008
  • Mijnheer / Mevrouw VIS bent u er nog of moeten we 112 gaan bellen ? Ik wacht op uw antwoord hoor .

    Geplaatst door Jan de Beer op 16:45 20-jan-2008
  • Waarom, Jan de Beer, zit je te wachten op een antwoord? Als je geen antwoord krijgt, heb je toch gelijk?? Nu je op je wenken bediend wordt is het weer niet goed.

    Geplaatst door Alka Mare op 17:50 20-jan-2008
  • Ben je een beetje zuur Alka Mare?

    Geplaatst door Apson op 18:01 20-jan-2008
  • Alka Mare op 20-01 17:50 Ik ben gewoon een eerlijk mens blijf altijd open staan voor kritiek , en ben best bereid de discussie aan te gaan toch . Ben altijd ook zelf zo netjes om minimaal met een eind reactie te komen , als daar zit wel wat van waarheid in .

    Geplaatst door Jan de Beer op 18:31 20-jan-2008
  • Alka Mare op 20-01 17:50 Zo ben ik ook falikant tegenstander van die club o.l.v. ik dacht die doeke Terpstra om Hr. Wilders te boycotten , hij vertegenwoordigt immers toch vele autochtone ( want allochtonen zullen wel niet op de PVV gestemd hebben ) NEE derlanders ! En die buitenspel zetten leid o.a. tot situaties als die koranfilm . En ik vermoed later tot wel nog meer dingetjes . Door de dialoog aan te gaan , en te blijven luisteren naar elkaar voorkom je dit soort zaken toch ?

    Geplaatst door Jan de Beer op 18:36 20-jan-2008
  • Blonde Arie en Ton 45 volgen de politiek net als Lenfrink blijkbaar met oogkleppen op. Geert Wilders heeft nog nooit kritiek gehad op moslims maar wel op de Islam. Een belangrijk verschil.

    Geplaatst door Rene op 03:12 21-jan-2008
  • @Rene, graag uitleg; "nog nooit kritiek gehad op de moslims maar wel op de islam". Als je een geloof (islam) zo verketterd als Wilders doet dan raak je daar per definitie de groep mensen die dit geloof beleiden. De kritiek is dan misschien niet rechtstreeks gericht tegen een indibidu, maar WEL worden zij als "achterlijke" volgelingen van een geloof neergezet. Daar moeten de moslims tegen kunnen?? Als je brede schouders en een gladde rug hebt - wel. Dan vind ik ook dat gelijkgestemden van Wilders er tegen moeten kunnen als sommige mensen een tegengeluid laten horen, zonder dat die dan voor van alles en nog wat worden uitgemaakt! Gelijke rechten, gelijke plichten voor iedereen.

    Geplaatst door gerdudi op 10:10 21-jan-2008
  • Lachen met jouw Rene, Denk je nou echt dat als je een heilig boek van willekeurig welk geloof verkettert, je daarmee niet ook de aanhangers van dat geloof aanspreekt? Met dat soort uitspraken doe je je verstand bepaalt bepaalt geen eer aan...

    Geplaatst door Heer Haan op 11:33 21-jan-2008
  • Nou Jan de Beer, hier mijn reactie. We wonen in een fijn land, met een goede economie, allemaal een dak boven ons hoofd en kennelijk vinden vele anderen dit ook. U moet zich zorgen gaan maken als die "anderen" het land gaan verlaten. Maar terug naar Wilders. Dat is geen oogst van de jaren 60, was Hitler dan de oogst van 1920? Want Wilders en zijn huilende meute zijn in het algemeen vrij domme mensen die niet weten dat de wereld grater is dan Nederland alleen. Maar droom lekker verder en loop achter de gek aan. Kleding tip, draag een bruinhemd, werkte toen ook zo lekker.

    Geplaatst door H.Vis op 15:18 21-jan-2008
  • Ik kan met H. Vis meevoelen. Wie haat zaait, zal haat oogsten. Daarmee wil ik niemand in de watten leggen, maar met onderlinge agressie is echt niemand gediend. Ik hoop dat wij hier met ons allen goed uitkomen.....!

    Geplaatst door Harry Schoch op 03:54 22-jan-2008
  • Alleen zaai je haat wel heel makkelijk bij een religiegroep met heeeeeeeeeeeeeeeeel lange tenen. Wie moet zich aanpassen naar welke tolerantievorm? Kom daar eerst maar eens uit!

    Geplaatst door Rik de kikker op 06:59 22-jan-2008
  • uhh meneer Vis, Hitler was wel degelijk de oogst van de jaren na de 1ste wereld oorlog. door het land zo in puin en armoede achter te laten (en te houden) hebben de gealieerde hitler de kans gegeven om zijn voet tussen de deur te krijgen. een fout die ze uitdrukkelijk niet gemaakt hebben na de 2de WO om een nieuwe gek geen kans te geven. niet dat je die situatie echt kan vergelijken met Wilders maar toch.

    Geplaatst door Linda op 07:50 22-jan-2008
  • Mensen. Ik heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat de film niet gemaakt is. Helaas voor U allen, maar het was een schijnvertoning, een soort grap van Wilders.

    Geplaatst door Jozuf op 19:32 22-jan-2008
Schrijf een reactie
U bent niet ingelogd. U moet geregistreerd zijn om te kunnen reageren op deze site. Lees eerst de spelregels voor reacties op artikelen.

Stelling

De PvdA moet in het college (uitleg)
Poll
Eens (19%)
Oneens (81%)
Totaal aantal stemmen: 364
advertenties

Gemeenteraadsverkiezing

Haal het Glazen Huis naar Leiden

Jong Geleerd

Top 5 energie (tip)

advertenties

Bedrijvengids Myoffice

Alle bedrijfsadressen
binnen Nederland online

ZZ Leiden

(Eredivisie) Basketball

Adviseursvergelijk.nl

Plaats uw ervaring en win een gratis Iphone!