sluiten
Inloggen
sluiten
zaterdag 31 juli 2010

Leidse gemeenteraad te volgzaam

  • Gepubliceerd op 03 februari 2009, 20:15
leiden - 

De Leidse gemeenteraad laat zijn invloed op beleid te weinig gelden. Dat is deels te wijten aan de raad zelf, maar ook aan het feit dat de documenten waarmee zij moeten werken verre van volledig zijn. Bovendien opereren burgemeester en wethouders te veel op eigen houtje. Tot die conclusie komt de Leidse Rekenkamercommissie.

De gemeenteraad is naar het oordeel van de commissie veel te volgzaam. Burgemeester en wethouder hebben de touwtjes in handen en de raad heeft meestal pas laat iets te zeggen over het beleid voor de stad. Dat komt voor een deel door de opstelling van de raad zelf. De rekenkamercommissie vindt dat de raad vaker zelf het menu moet samenstellen in plaats van gedwee te eten wat de pot van B en W schaft.

Om daar verandering in te kunnen brengen heeft de gemeenteraad wel goede informatie nodig en daaraan schort het volgens de Rekenkamercommissie nogal. De commissie nam tientallen nota's onder de loep en concludeert dat daarvan er niet één is die alle informatie bevat die de raad nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

Inloggen
Reacties
  • Ik kan me wel iets voorstellen bij de kritiek van de Rekenkamercommissie. Op de website, www.rekenkamerleiden.nl , vind ik trouwens niets hierover.

    Het ligt inderdaad aan de raad zelf. Ik heb bijv. nooit begrepen waarom de raad instemde met grote dure plannen die vaak zowel inhoudelijk als financieel slecht onderbouwd waren of met besluiten die men niet goed begreep of waarvan de gevolgen niet goed in te schatten waren. Een door mij verder wel geacht raadslid sprak ik eens hierop aan. Zijn mij verbijsterende antwoord luidde dan hij toch niet overal tegen kon stemmen. Ik zei dat dat juist wel moet als voorstellen slecht onderbouwd zijn, als stukken onbegrijpelijk of onvolledig zijn, als er grote twijfels over de financiering zijn of die nog niet eens rond is enz. Samengevat, bij slechte voorstellen moet een wethouder zijn huiswerk overdoen. Raadsleden moeten de durf hebben dat te zeggen en in geval van twijfel gewoon tegenstemmen. Ze moeten zich ook nooit door de burgemeester onder druk laten zetten, zoals meerdere keren is gebeurd.

    Ook heeft de gemeenteraad veel invloed uit handen gegeven door te veel in beleidsregels te laten vastleggen, want die zijn een exlusieve bevoegdheid van het college, en door het democratisch niet gelegitimeerde Holland Rijnland bijkans te laten ontaarden in een extra bestuurslaag, waardoor we meemaken dat de gemeenteraad de facto voor voldongen feiten kan worden gesteld, want ja, het is eigenlijk al besloten door het bestuur van HR en 'terugkrabbelen' door Leiden zou een slechte indruk maken. Nou, dan maar een slechte indruk maken bij de dorpsregentjes van duin, geestgrond en polder. Als echte stad ben je dat eigenlijk sowieso verplicht ;-).

    Geplaatst door E. Meijer op 00:49 04-feb-2009
  • ensen die de politiek ingaan doen dat voor geen enkel ander belang dan het eigen belang. En op zichzelf is dat niet eens een slecht uitgangspunt, ware het niet dat dat eigenbelang vooral gediend wordt door mee te huppelen met wat de politiek partij opdraagt en door ja en amen te zeggen tegen alles wat je niet snapt.

    Mocht ooit nog eens het eigenbelang van de 'gekozenen' afhangen van een werkelijke goedkeuring en/of welbevinden van hen die gekozen hebben ('het volk'), dan pas zal er sprake zijn van een volksvertegenwoordiging. Tot die tijd is het een poppenkast en een schimmenspel met als enig doel het in stand houden van gevestigde belangen, het zoeken naar baantjes en het besteden van zoveel als mogelijk aan belastinggelden op manieren die niet controleerbaar zijn.

    Het is daarom ook bijzonder stom om je daar nog voor te laten lenen als burger. Verstandiger zou het zijn om niet meer te gaan stemmen. Qua daadwerkelijk bestuur zal het niet veel uitmaken, maar een verminderd mandaat zal de dames en heren politici welzeker aan het nadenken gaan zetten.

    Opkomstpercentages van onder de 50% betekenen dat politici niet meer als een automatisme kunnen steunen op het mandaat van de meerderheid. Maar dat geldt natuurlijk alleen voor politici die zich werkelijk wat aan zouden trekken van steun van de kiezer. En of die lieden werkelijk bestaan moet nog maar bewezen worden.

    Geplaatst door Marcellus B op 01:44 04-feb-2009
  • * Mensen die de politiek ingaan doen dat voor geen enkel ander belang dan het eigen belang. En op zichzelf ...

    (excuses, de eerste letter was weggevallen)

    Geplaatst door Marcellus B op 01:49 04-feb-2009
  • de raad loopt als een hondje achter hun rode baasjes aan, want stel je voor dat ze niet meer aardig gevonden zouden worden.........

    Geplaatst door Toedeledokie op 07:55 04-feb-2009
  • Ik vrees dat ik het zelfs deze keer met de heer T eens ben. Behoudens zijn opmerking over 'rode'baasjes: ik denk dat de kleur in deze gevallen helemaal niets uitmaakt. Kijk maar om je heen.
    Overigens: wat veel erger is (Marcellus) er is vaak geen sprake van eigenbelang, maar van een welgemeend gevoel voor algemeen belang. Alleen... het is meestal een kwestie van 'talent'.

    Geplaatst door Blauw op 08:47 04-feb-2009
  • Over een gebrek aan talent en kunnen bij de gemeenteraadsleden kunnen we het snel eens zijn. Maar dit gebrek werken zij ook zelf in de hand door zich in detail te gaan bemoeien met allerhande zaken waar zij als leek op dat vakgebied geen enkel verstand van hebben.
    En daarna moeten de opgetreden fouten ook weer hersteld worden door ... dezelfde mensen die die fouten in de eerste plaats gemaakt hebben. Ziehier het recept voor de zich steeds verder uitbreidende bemoei- en regelzucht van de politiek in Nederland

    Overigens wil ik nog wel even kwijt dat er niet zoiets bestaat als het 'algemene belang'. Dit is een term die bedacht is door de collectivisten (zijnde alle socialisten, van communistisch tot en met christen-democratisch) om niet te hoeven verantwoorden waarom een bepaald iets persé doorgedrukt dient te worden. De term 'algemeen belang' is een onderdrukkende term. Een ieder die zich iets aan wil trekken van persoonlijke vrijheid en/of soevereiniteit zal het gebruik van deze term als een belediging ervaren.

    Geplaatst door Marcellus B op 10:35 04-feb-2009
  • Ehm, @Marcellus, ik heb ook giga de pest aan het gebruik van de term "algemeen belang" om iets door te kunnen drukken (b.v. bij megalomane bouwplannen) in plaats van het gebruik van goed onderbouwde redenen (en niet te vergeten een degelijk financieel plaatje). EN ik ben socialist :) !

    Geplaatst door Mirjam op 18:11 04-feb-2009
  • :)

    nou dan moet jij je steeds beter thuis aan het voelen zijn in de huidige maatschappij. Het recht op eigendom kalft steeds verder af, de totale belastingdruk is omtrent de 75% en stijgende, eventuele individuele initiatieven worden steeds meer onderdrukt via de vigerende wet- en regelgeving, het collectivisme is een uitgangspunt geworden, we hebben een socialist als minister van financiën en een maoist als leider van de EU, algemene stupiditeit wordt nagestreeft en gepromoot en er is een vastgeroeste heersende kliek van personen die geen enkel verantwoording af hoeft te leggen waarom zij nu recht hebben op die positie.

    Welkom in de EUSSR.

    Geplaatst door Marcellus B op 19:34 04-feb-2009
  • @ Marcellus B
    mijn waarde ik ben het helemaal met je eens, en een groot probleem met die linkse rakkers is dat ze totaal geen benul hebben van en interesse hebben in finaciele zaken. Vinden ze van ondergeschikt belang. Daarnaast hebben de rechtse jongens steeds minder interesse in politiek maar wel veel belangstelling voor geldzaken. Deze combinatie is het laatste jaar dodelijk gebleken. De tent is op een haar na failliet.

    Geplaatst door thomas op 18:05 06-feb-2009
  • Ietwat offtopic, maar toch.... interessant artikel in Activa
    (wie zei dat socialisten geen benul van danwel interesse hebben in financiële zaken ? ;) .... wat betreft de Leidse raad ben ik het daar helaas trouwens wél mee eens...)
    van Prof. Leo Stevens die een half jaar vóór de (krediet)crisis tijdens de Willem Drees-lezing sprak.

    Te beluisteren op www.willemdrees.nl.

    Geplaatst door Mirjam op 21:26 10-feb-2009
Schrijf een reactie
U bent niet ingelogd. U moet geregistreerd zijn om te kunnen reageren op deze site. Lees eerst de spelregels voor reacties op artikelen.

Stelling

We moeten opnieuw naar de stembus (uitleg)
Poll
Eens (53%)
Oneens (47%)
Totaal aantal stemmen: 195
advertenties

Top 5 energie (tip)

advertenties