Fenris: extreemrechts postorderbedrijf in Sassenheim

Fenris: extreemrechts postorderbedrijf in Sassenheim / afbeelding: screenshot van de website

SASSENHEIM - Biografieën van Adolf Hitler en Anton Mussert, Wodan-sleutelhangers, een slabbetje met 'kleine Germaan'. Vanuit de Sassenheimse Tijloosstraat opereert het grootste Nederlandse militant-rechtse postorderbedrijf Fenris. 'Voor nationalisten, door nationalisten'. Het toont een weinig verontrustend gezicht van modern extreemrechts.

Door Renée van der Nat - 5-5-2012, 7:00 (Update 5-5-2012, 7:00)
Het gezicht van extreemrechts: een slabbetje

Fenris is een onderneming van de Sassenheimer Tim Mudde, een leidend figuur in nationalistische kringen. Mudde was jarenlang aanvoerder van de band Brigade M, vernoemd naar Mussert. Vanaf eind jaren negentig luidden antifascistische actiegroepen voortdurend de noodklok over de activiteiten van Mudde en zijn bandleden. Van die paniek over de vermeende opkomst van extreemrechts is inmiddels weinig meer over. Veiligheidsdienst AIVD richt zich op radicale moslims, cybercrime en Breivik-achtige wandelende tijdbommen, maar nauwelijks meer op neonazi*s. In 2007 schatte de AIVD het aantal volgelingen nog op ongeveer zeshonderd, inmiddels is dat aantal gehalveerd. Het restant heeft voortdurend meningsverschillen over de koers.

Fenrir biedt cd's van bands met namen als Sturmwehr, White Voice en Standrecht; klanten kunnen zich radicale boekjes aanschaffen tegen het kapitalisme, communisme en de islam. Maar het Sassenheimse bestelhuis laat klanten zich vooral laven aan een romantische blanke wereld vol runen, wolven en heldhaftige Vikings.



Reageren

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding





Stelling

Liever zitplaats dan stiltecoupé

De Nederlandse Spoorwegen willen van een stiltecoupé ook een echte stiltecoupé maken. Omdat niet altijd even duidelijk is dat men zich in een stiltecoupé bevindt, gaat de NS pictogrammen op alle stoelen aanbrengen. „We merken uit klachten van reizigers dat het sommige reizigers nog wel eens ontgaat dat ze zich in een stiltezone bevinden. Het is vervelend voor andere reizigers als er dan toch gebeld en gekletst wordt”, zegt Jessica Sauren, klantenonderzoeker bij NS. Alsof overtreding van het ’stiltegebod’ het grootste probleem van de NS is. Zorg liever voor een zitplaats voor alle passagiers.

Stelling

Zorgvraag van de week
Irene Koomen-Botman
Kinderarts
Westfriesgasthuis
Thema van deze week: eetproblemen bij kinderen tot 10 jaar
Lees verder