Leidsch Dagblad - Pinksterrecord voor Reddingsbrigade
 

Pinksterrecord voor Reddingsbrigade

Foto: Archieffoto
Pinksterrecord voor Reddingsbrigade / archieffoto HDC Media

IJMUIDEN - Het afgelopen zomerse pinksterweekeinde leverde voor Reddingsbrigade Nederland een recordaantal hulpacties op. Nadat de balans was opgemaakt telde de brigade 1117 gevallen waarbij hulp werd geboden, meldde een woordvoerster woensdag.

Door Renée van der Nat - 30-5-2012, 16:23 (Update 30-5-2012, 16:23)

De hulpverleners kwamen 21 keer in actie bij ongevallen met zwemmers op en rond het water. Zestig keer betrof het opvarenden en 884 keer werd er eerste hulp verleend. Er werden 152 vermiste kinderen met hun ouders herenigd.

In 17 gevallen was sprake van een levensbedreigende situatie. Niet eerder werden er zo vroeg in het seizoen zo veel hulpacties in één weekend geregistreerd.

De Reddingsbrigade is tevreden dat de meeste mensen de waarschuwing voor het koude water goed hebben opgevolgd. Daarmee is een nog groter aantal hulpacties voorkomen. Slechts enkele reddingen waren nodig van zwemmers en surfers die met kramp of onderkoeling te maken kregen. Daarnaast waren hartklachten en ernstige verwondingen door (water)sportactiviteiten de voornaamste oorzaak van een noodzakelijke hulp.

Vooral het grote aantal vermiste kinderen baart de Reddingsbrigade zorgen. Dat betrof in één lang weekend al bijna een kwart van het gemiddelde jaartotaal, aldus de zegsvrouw. „De Reddingsbrigade voorziet meer ongelukken als ouders in de zomer niet beter op hun kinderen letten”, schetst zij. „Wij adviseren ouders om kinderen ten minste te voorzien van een 06-polsbandje met de naam van het kind en het nummer van een ouder, zodat ze snel kunnen worden herenigd als een kind alleen wordt aangetroffen." (ANP)

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding





Stelling

Garantie is duidelijk genoeg

Veel consumenten onderschatten hun rechten bij garantie. Ze weten niet waar ze recht op hebben als er iets mis is met hun aankoop. Dat meldt Consuwijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens het loket maken consumenten daarom vaak ten onrechte geen aanspraak op garantie. Om van het gedoe af te zijn, betalen veel consumenten reparaties maar zelf. De schuld bij de producent leggen is wel erg makkelijk. Consumenten moeten gewoon goed lezen, de garantie is duidelijk genoeg.

Stelling
Zorgvraag van de week
Rob Wouters
Oogarts
Oogcentrum Noordholland
Thema van deze week: vlekjes en bultjes op oog/oogleden
Lees verder