Leidsch Dagblad - Kinnesinne bij ’zakkenvullers’ op het water
 
Door door eric-jan berendsen 8 mei 2012 14:39 , Laatste update : 8 mei 2012 15:05

Kinnesinne bij ’zakkenvullers’ op het water

LEIDEN - Uitgerekend op de dag dat de Leidse afdeling van GroenLinks samen met rederij Broodjes en Bootjes, net als vorig jaar ’s avonds de Leidse wateren gaat schoonmaken, doet Peter Labrujère van de Leidse Rederij woensdag precies hetzelfde.

Samen met tien verslaafden stapt hij woensdag rond elf uur aan de Apothekersdijk in een boot om de grachten en singels van vuil te ontdoen. Dat is volgens hem hard nodig omdat er tijdens de festiviteiten in het centrum op Koninginnedag en Bevrijdingsdag veel troep in het water is beland. Volgens Labujère is het ’puur toeval’ dat hij op dezelfde dag aan de slag gaat. ,,Maar woensdag is marktdag, dus er is ’s avonds voor anderen nog genoeg schoon te maken.’’

Tinus Jacobs van rederij Broodjes en Broodjes bij de Blauwpoortsbrug moet een beetje lachen om zo veel ’maatschappelijke betrokkenheid’. ,,Als mijnheer Labrujère werkelijk zo begaan is met de stad snap ik niet dat hij niet met 40 man in 10 boten stapt.’’

Jacobs doelt op het feit dat de Leidse Rederij opereert als stichting en zegt maatschappelijke doelen na te streven, zoals het helpen van zo’n 40 mensen in een uitzichtloze situatie die daar als vrijwilliger werken. In werkelijkheid, vinden concurrerende reders, maakt de Leidse Rederij winst met rondvaarten en stoot de Leidse Rederij andere ondernemers op oneerlijke wijze het brood uit de mond.

,,Maar hun schoonmaakactie weerhoudt ons er niet van woensdagavond óók het water op te gaan’’, aldus Jacobs. ,,Dat is namelijk hard nodig omdat veel vuil in stille hoeken waait waar de gemeente niet bij kan. De troep blijft dus liggen. Wij gaan onze afvalzakken letterlijk vullen met al dat vuil. Het grote verschil met de Leidse Rederij is dat Labrujère zijn eigen zakken vult, maar dan met geld.’’



Stelling

Prijsstijging spits-treinkaartje slechte zaak

NS wil de treinkaartjes in de spits duurder maken. Voor een enkeltje kan de prijs dan maximaal 10 procent stijgen. De hogere prijzen moeten ervoor zorgen dat meer mensen buiten de spits reizen, zodat de passagiersstroom wordt uitgesmeerd over de hele dag. Een prijsstijging in de spits is een slechte zaak. Forensen hebben door het beleid van hun werkgever vaak geen andere keuze dan reizen in de spits en zouden daar niet voor gestraft moeten worden.

Stelling