Leidsch Dagblad - Rijn Gouwe Lijn definitief van de baan
 

Rijn Gouwe Lijn definitief van de baan

Rijn Gouwe Lijn definitief van de baan. Archieffoto HDC Media

LEIDEN - De Rijn Gouwe Lijn door het centrum van Leiden en van daar naar de kust, is definitief van de baan. In plaats van de sneltram komt er een netwerk van buscorridors in het noorden van Zuid-Holland. Ook gaan er vanaf 2018 vier in plaats van twee treinen per uur rijden tussen Leiden en Utrecht en terug.

Door Redactie Leidsch Dagblad - 15-5-2012, 22:19 (Update 16-5-2012, 15:49)


Het spoor tussen Leiden en Utrecht wordt niet verdubbeld maar op sommige plaatsen komt wel de mogelijkheid voor twee Sprinters en twee Intercity’s om elkaar te passeren. Ook wordt een nieuw station aangelegd: Hazerswoude-Koudekerk.
De wens is dat er ook een station Zoeterwoude-Meerburg komt maar dat is afhankelijk van de bouw van kantoren in die omgeving en dus de reizigersaantallen. Tussen Alphen aan den Rijn en Gouda komen twee nieuwe stations extra, één in Waddinxveen, een in Boskoop. Dat is dinsdagavond in Leiden bekend gemaakt op een persconferentie van de provincie.
Zeven buscorridors moeten voor een betere bereikbaarheid van de regio zorgen. Al vanaf eind dit jaar moet er met dat Hoogwaardig Openbaar Vervoer Net worden begonnen. Zo staan er snelle verbindingen gepland, al dan niet over vrij liggende busbanen, tussen Noordwijk via de Bollenstreek naar Schiphol, van Leiden Centraal naar Katwijk en Noordwijk, van Leiden Centraal naar Leiderdorp, tussen de twee Leidse stations, van Leiden Lammenschans naar Zoetermeer en Alphen en van Alphen via Leimuiden naar Schiphol.
Voor Leiden heeft dat mogelijk consequenties voor het verkeer. Zo wordt er gekeken naar de bouw van een nieuwe busbrug bij de Kanaalweg naast de spoorbrug. Voor de busverbinding tussen de Leidse stations is de Turfmarkt weer in beeld. Die zou moeten worden verbreed zodat er verkeer in twee richtingen mogelijk is. Dan moet er ook een nieuwe Turfmarktsbrug worden aangelegd.
Het is de bedoeling dat het merendeel van de bussen in de spits minimaal zes keer per uur gaan rijden. Het is nog niet bekend of er elektrische of hybride bussen worden ingezet. Wel komt er in de vervoermiddelen de mogelijkheid voor gratis internet. De totale investeringen in spoor en bus wordt geschat op 483 miljoen euro.

Meer over dit onderwerp
  • Gedeputeerde worstelt met wijzigen dichtgetimmerd

    Gedoe met het treinspoor, gedoe met gesloten contracten en gedoe met geld. Het is...
  • VVD Leiden: stop RGL-geld in ringweg

    Sneltram Rijn Gouwe Lijn (RGL) is dood. Dat is de stellige overtuiging van de Leidse...
Reageren

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding





Stelling

Poortjes NS moeten hoger

De net in gebruik genomen toegangspoortjes op het NS-station in Rotterdam zijn zo laag dat zwartrijders er makkelijk overheen kunnen springen. De NS wil dit euvel aanpakken door extra handhaving in te zetten en forse boetes uit te delen. De Tweede Kamer is echter van mening dat toekomstige toegangspoortjes op andere grote stations hoger moeten worden. De kamerleden hebben gelijk, handhaven leidt onvermijdelijk tot vervelende confrontaties waar het NS-personeel nu juist vanaf wil. Maak die poortjes gewoon wat hoger.

Stelling
Het antwoord van...
Westfriesgasthuis
Irene Koomen-Botman
Kinderarts
04-05-2015 00:00 Vraag & antwoord

Tien procent van de kinderen wordt niet spontaan zindelijk. Onder meer bedplassen is voor sommige kinderen en hun ouders een groot probleem. Een concentratieoefening voor het slapengaan biedt soms uitkomst. Kinderarts Irene Koomen-Botman van het Westfriesgasthuis vertelt onder andere hierover in haar antwoorden op lezersvragen over poepen en plassen.

Lees verder!