Leidsch Dagblad - Rijn Gouwe Lijn definitief van de baan
 
Door Redactie Leidsch Dagblad 15 mei 2012 22:19 , Laatste update : 16 mei 2012 15:49

Rijn Gouwe Lijn definitief van de baan

LEIDEN - De Rijn Gouwe Lijn door het centrum van Leiden en van daar naar de kust, is definitief van de baan. In plaats van de sneltram komt er een netwerk van buscorridors in het noorden van Zuid-Holland. Ook gaan er vanaf 2018 vier in plaats van twee treinen per uur rijden tussen Leiden en Utrecht en terug.


Het spoor tussen Leiden en Utrecht wordt niet verdubbeld maar op sommige plaatsen komt wel de mogelijkheid voor twee Sprinters en twee Intercity’s om elkaar te passeren. Ook wordt een nieuw station aangelegd: Hazerswoude-Koudekerk.
De wens is dat er ook een station Zoeterwoude-Meerburg komt maar dat is afhankelijk van de bouw van kantoren in die omgeving en dus de reizigersaantallen. Tussen Alphen aan den Rijn en Gouda komen twee nieuwe stations extra, één in Waddinxveen, een in Boskoop. Dat is dinsdagavond in Leiden bekend gemaakt op een persconferentie van de provincie.
Zeven buscorridors moeten voor een betere bereikbaarheid van de regio zorgen. Al vanaf eind dit jaar moet er met dat Hoogwaardig Openbaar Vervoer Net worden begonnen. Zo staan er snelle verbindingen gepland, al dan niet over vrij liggende busbanen, tussen Noordwijk via de Bollenstreek naar Schiphol, van Leiden Centraal naar Katwijk en Noordwijk, van Leiden Centraal naar Leiderdorp, tussen de twee Leidse stations, van Leiden Lammenschans naar Zoetermeer en Alphen en van Alphen via Leimuiden naar Schiphol.
Voor Leiden heeft dat mogelijk consequenties voor het verkeer. Zo wordt er gekeken naar de bouw van een nieuwe busbrug bij de Kanaalweg naast de spoorbrug. Voor de busverbinding tussen de Leidse stations is de Turfmarkt weer in beeld. Die zou moeten worden verbreed zodat er verkeer in twee richtingen mogelijk is. Dan moet er ook een nieuwe Turfmarktsbrug worden aangelegd.
Het is de bedoeling dat het merendeel van de bussen in de spits minimaal zes keer per uur gaan rijden. Het is nog niet bekend of er elektrische of hybride bussen worden ingezet. Wel komt er in de vervoermiddelen de mogelijkheid voor gratis internet. De totale investeringen in spoor en bus wordt geschat op 483 miljoen euro.

Meer over dit onderwerp
  • Gedeputeerde worstelt met wijzigen dichtgetimmerd

    Gedoe met het treinspoor, gedoe met gesloten contracten en gedoe met geld. Het is bepaald niet makkelijk om het plan voor sneltram Rijn Gouwe Lijn (RGL) zo aan te passen dat het hooguit 400 miljoen euro kost en voldoet aan het provinciale coalitieakkoord. Dat stelt VVD-gedeputeerde Ingrid de Bondt.Lees verder...
     
    14-02-2012 13:33
  • VVD Leiden: stop RGL-geld in ringweg

    Sneltram Rijn Gouwe Lijn (RGL) is dood. Dat is de stellige overtuiging van de Leidse VVD-fractievoorzitter Paul Laudy. Het geld dat Leiden ervoor opzij zetten, ruim 37 miljoen euro, kan volgens hem nu beter worden uitgegeven aan een tunnel onder de Sumatrastraat als onderdeel van de geplandeLees verder...
     
    16-01-2012 13:55


Stelling

Hardere sancties tegen Rusland

Premier Mark Rutte verwacht niet dat de crisis over Oekraïne zal uitmonden in een militair conflict tussen Oost en West. Hij denkt nog steeds dat het mogelijk is het conflict te laten de-escaleren ,,als verstandige krachten en verstandige mensen verstandige handelingen verrichten’’. Maar vooralsnog weet Poetin van geen wijken en gaan de provocaties in Oost-Oekraïne door. De hoogste tijd om echte hardere economische sancties tegen Rusland in te stellen. Dat treft de Russische overheid en de elite in de portemonnee.

Stelling