Leidsch Dagblad - Rijn Gouwe Lijn definitief van de baan
 

Rijn Gouwe Lijn definitief van de baan

Door Redactie Leidsch Dagblad - 15-5-2012, 22:19 (Update 16-5-2012, 15:49)

LEIDEN - De Rijn Gouwe Lijn door het centrum van Leiden en van daar naar de kust, is definitief van de baan. In plaats van de sneltram komt er een netwerk van buscorridors in het noorden van Zuid-Holland. Ook gaan er vanaf 2018 vier in plaats van twee treinen per uur rijden tussen Leiden en Utrecht en terug.


Het spoor tussen Leiden en Utrecht wordt niet verdubbeld maar op sommige plaatsen komt wel de mogelijkheid voor twee Sprinters en twee Intercity’s om elkaar te passeren. Ook wordt een nieuw station aangelegd: Hazerswoude-Koudekerk.
De wens is dat er ook een station Zoeterwoude-Meerburg komt maar dat is afhankelijk van de bouw van kantoren in die omgeving en dus de reizigersaantallen. Tussen Alphen aan den Rijn en Gouda komen twee nieuwe stations extra, één in Waddinxveen, een in Boskoop. Dat is dinsdagavond in Leiden bekend gemaakt op een persconferentie van de provincie.
Zeven buscorridors moeten voor een betere bereikbaarheid van de regio zorgen. Al vanaf eind dit jaar moet er met dat Hoogwaardig Openbaar Vervoer Net worden begonnen. Zo staan er snelle verbindingen gepland, al dan niet over vrij liggende busbanen, tussen Noordwijk via de Bollenstreek naar Schiphol, van Leiden Centraal naar Katwijk en Noordwijk, van Leiden Centraal naar Leiderdorp, tussen de twee Leidse stations, van Leiden Lammenschans naar Zoetermeer en Alphen en van Alphen via Leimuiden naar Schiphol.
Voor Leiden heeft dat mogelijk consequenties voor het verkeer. Zo wordt er gekeken naar de bouw van een nieuwe busbrug bij de Kanaalweg naast de spoorbrug. Voor de busverbinding tussen de Leidse stations is de Turfmarkt weer in beeld. Die zou moeten worden verbreed zodat er verkeer in twee richtingen mogelijk is. Dan moet er ook een nieuwe Turfmarktsbrug worden aangelegd.
Het is de bedoeling dat het merendeel van de bussen in de spits minimaal zes keer per uur gaan rijden. Het is nog niet bekend of er elektrische of hybride bussen worden ingezet. Wel komt er in de vervoermiddelen de mogelijkheid voor gratis internet. De totale investeringen in spoor en bus wordt geschat op 483 miljoen euro.

Meer over dit onderwerp
  • Gedeputeerde worstelt met wijzigen dichtgetimmerd

    Gedoe met het treinspoor, gedoe met gesloten contracten en gedoe met geld. Het is bepaald niet makkelijk om het plan voor sneltram Rijn Gouwe Lijn (RGL) zo aan te passen dat het hooguit 400 miljoen euro kost en voldoet aan het provinciale coalitieakkoord. Dat stelt VVD-gedeputeerde Ingrid de Bondt.Lees verder...
     
    14-02-2012 13:33
  • VVD Leiden: stop RGL-geld in ringweg

    Sneltram Rijn Gouwe Lijn (RGL) is dood. Dat is de stellige overtuiging van de Leidse VVD-fractievoorzitter Paul Laudy. Het geld dat Leiden ervoor opzij zetten, ruim 37 miljoen euro, kan volgens hem nu beter worden uitgegeven aan een tunnel onder de Sumatrastraat als onderdeel van de geplandeLees verder...
     
    16-01-2012 13:55
Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding



Stelling

Kernreactor moet nú sluiten

De basisgrondstof voor een kernreactor is vertrouwen. Maar kunnen we de directie van NRG nog wel geloven? Afgelopen dagen regeerde het nieuws over de falende veiligheidscultuur bij het bedrijf in Petten. Voor onder meer Greenpeace reden om te stellen dat de kernreactor per direct gesloten moet worden. Woordvoerder en campagneleider kernenergie Jorien de Lege: "Wij roepen al twintig jaar dat de reactor onveilig is. Bij kernenergie mogen geen fouten gemaakt worden. Ondertussen gaat het aan de lopende band mis." Nu het vertrouwen zo erg beschadigd is, moet de boel meteen dicht.

Stelling
Het antwoord van...
Zaans Medisch Centrum
Martin Meinardi
Cardioloog
13-10-2014 07:00 Vraag & antwoord

Je hart klopt drie keer zo snel, terwijl je gewoon rustig televisie zit te kijken. Veel mensen hebben geregeld last van hartkloppingen. Het is een van de symptomen van boezemfibrilleren. ,,Meestal is er niet één duidelijke oorzaak voor boezemfibrilleren te benoemen”, zegt cardioloog Martin Meinardi. Hij geeft antwoord op vragen over boezemfibrilleren.

Lees verder!