Leidsch Dagblad - NS haalt poortjes pas weg als rechter zegt dat ze illegaal zijn
 
Door door aad rietveld 15 juni 2012 17:13 , Laatste update : 15 juni 2012 17:21

NS haalt poortjes pas weg als rechter zegt dat ze illegaal zijn

LEIDEN - Pas als de rechter zegt dat ze illegaal zijn, haalt de NS de chippoortjes weg uit Leiden Centraal. Dat zei NS-advocaat Van Harten gisteren bij de commissie voor de bezwaarschriften in Leiden, waar werd gepraat over de dwangsom die de gemeente Leiden heeft opgelegd aan de beheerder van het station.

De verschillende BV’s van de NS en ProRail hadden een klein bataljon deskundigen naar Leiden gestuurd om uit te leggen waarom de poortjes in station Leiden Centraal nodig zijn en waarom de gemeente Leiden daar niets over te zeggen heeft.

Leiden vindt dat voetgangers onbelemmerd door de traverse moeten kunnen lopen. Zij heeft de NS opgedragen de poortjes - volgens de gemeente illegale bouwwerken- voor 1 juli te verwijderen. Geeft de NS daar geen gevolg aan, dan legt de gemeente ze een dwangsom op van duizend euro voor elke dag dat de poortjes er langer staan, tot een maximum van 250.000 euro.

Voor de bouw van de poortjes was helemaal geen bouwvergunning nodig, zei Van Harten. ,,Ze moeten zonder meer worden toegestaan.’’ Volgens NS belemmeren de poortjes ook niet de doorgang van voetgangers. Van Harten: ,,Er komt een pas waarmee je gratis passagerecht krijgt.’’ Volgens Van Harten heeft de NS het recht om het gebruik van de passage te beperken. ,,Alleen de openbare weg kan vrijelijk door derden worden gebruikt.’’

Volgens de gemeente is de traverse een onmisbare verbinding tussen twee delen van de stad en kan die wel degelijk worden beschouwd als openbare weg. ,,Want’’, zei advocaat F. Onrust, ,,hij is al dertig jaar voor iedereen toegankelijk.’’ In plaats van de poortjes moet de NS chippalen neerzetten, vindt de gemeente.



Stelling

Stuur wielrenners naar rijbaan

’Roekeloze racers’ veroorzaken brokken op de Nederlandse fietspaden, blijkt uit een onderzoek van VeiligheidNL. Zelf zijn zij daar nog het vaakst het slachtoffer van; in 2012 belandden 4200 wielrenners in het ziekenhuis. Het probleem is dat de snelle racers zich op het smalle fietspad mengen met veel langzamere schoolkinderen, moeders met fietstassen, bakfietsers, snorfietsers, skaters en skeelers. Daarom is het beter als de wielrenners, zeker in als ze in een groep fietsen, naar de rijbaan gaan. Bij bromfietsers heeft deze maatregel ook goed gewerkt om het aantal slachtoffers te verminderen.

Stelling