E-boeken helpen kinderen leren lezen

Foto ANP
Digitaal boek op een tablet.

LEIDEN - E-boeken dragen bij aan de ontwikkeling van de leesvaardigheid van kinderen in groep 3. Dat blijkt uit onderzoek van Marga Sikkema-de Jong. Zij werkt aan het instituut pedagogische wetenschappen van de Universiteit Leiden. Vooral zwakke lezers hebben baat bij het meelezen van voorgelezen verhaaltjes.

Sikkema-de Jong deed vorig schooljaar onderzoek naar het gebruik van elektronische boeken in groep 3. Aan het onderzoek deden veertig scholen mee. In een deel van de klassen lazen leerlingen een jaar lang vier keer per week digitale boeken, waarbij de tekst oplichtte. In andere klassen lazen kinderen diezelfde boeken, maar dan lichtte de tekst niet op. Een controlegroep volgde uitsluitend het reguliere taal- en leesprogramma.

Aan het begin en eind van het schooljaar werd de technische leesvaardigheid en kennis van woordbegrip gemeten. Alle kinderen profiteerden van het oefenen met digitale boekjes, maar de meeste effecten werden gemeten bij zwakke lezers. Met name het meelezen van voorgelezen verhaaltjes met oplichtende tekst bleek effectief. Door het oplichten van de tekst worden kinderen minder snel afgeleid en concentreren ze zich beter op de tekst.



Reageren

Reageer op dit artikel

Draag bij aan dit artikel
Stuur een tip
Stuur een video
Stuur een afbeelding


Zoek een serieuze relatie in jouw omgeving