Lastig doen, dat wil helpen als je geld van theatertickets niet terugkrijgt

René van der Gijp.
© Foto Hollandse Hoogte

Wat moet je met bedrijven die zeggen geen geld in kas te hebben om kaartjes terug te betalen van optredens die door corona niet doorgaan? Je erbij neerleggen of de duimschroeven aandraaien?

We konden wachten op me too-reacties op het bericht op deze pagina dat het ons ondanks een lege kas gelukt was 250 euro terug te halen voor kaartjes voor Paul McCartney die Adrie en John Zuurendonk hadden betaald aan Topticketshop. Dirk de Vor uit Heerhugowaard had zelfs 450,50 euro betaald voor twee kaartjes voor Paul McCartney, maar ondanks ferm aandringen niks teruggekregen. Dat geldt ook de familie Paarlberg uit Warmenhuizen die in Ahoy naar de voorstelling GIJP Live! XL van René van der Gijp had zullen gaan, maar die is definitief afgeblazen. Ze hadden wel al 170,50 euro betaald.

Net als bij Dirk de Vor was de reactie van Topticketshop dat terugbetalen onmogelijk ging, ze krijgen vouchers. ,,De maatregelen die de regering heeft genomen ter voorkoming van verspreiding van het coronavirus hebben zodanige impact op onze bedrijfsvoering dat het niet mogelijk is om de betaling terug te laten storten.” Ook als wij aandringen, komt Topticketshop niet over de brug. Met onze advocaat overleggen we wat een passende reactie is. De druk opvoeren, dat helpt, is zijn ervaring. Dreigen met juridische stappen, een faillissementsaanvraag... ’Wie het lastigst doet, krijgt als eerste betaald.’ Als Topticketshop er zo slecht voor staat, moet het faillissement misschien maar worden aangevraagd en daarbij kan onze advocaat behulpzaam zijn. Dat laten we de directie van Topticketshop weten. Die reageert daarop met de summiere mededeling dat zowel De Vor als Paarlberg toch de ticketkosten terugbetaald krijgt. De familie Paarlberg had ondertussen trouwens ook een incassobureau ingeschakeld, wat Topticketshop moet betalen. Maar goed, de kas bij hen is dus toch niet helemaal leeg. Gelukkig maar.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.