Leiderdorp beantwoordt makkelijke vragen in twee, moeilijke in tien dagen

De telefoon mag bij de gemeente Leiderdorp niet langer dan 5 seconden rinkelen.
© Archieffoto
Leiderdorp

Een Leiderdorper die de gemeente een e-mail stuurt, krijgt op eenvoudige vragen binnen twee dagen antwoord. Bij ingewikkelde vragen krijgen ze binnen tien dagen te horen wanneer ze antwoord kunnen verwachten. Wie een brief stuurt, ontvangt na twee dagen een ontvangstbevestiging en krijgt binnen drie weken antwoord. De telefoon wordt bij de gemeente binnen 45 seconden opgenomen.

De service van de gemeente aan inwoners van het dorp, is in de Leiderdorpse politiek al jaren onderwerp van discussie. VVD en D66 stelden sinds 2016 al een paar keer vragen over het niet of niet tijdig beantwoorden van de post.

Nadat zij eerder al kwamen al met ’plannen van aanpak’ en ’verbeterplannen’, hebben burgemeester en wethouders nu een lijst met servicenormen opgesteld voor alle vormen van contact met inwoners. ’Dan is duidelijk wat bewoners van ons kunnen verwachten’ schrijven zij.

Zo moeten eenvoudige vragen op Facebook en Twitter binnen een dag beantwoord worden en meldingen op de website van de gemeente in vijf dagen afgehandeld zijn. Wie de gemeente belt met een vraag die niet meteen beantwoord kan worden, moet binnen twee dagen worden teruggebeld.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.