’Kunstwerk 17’ bij Leiden heet voortaan de Corbulotunnel

Met het binnendragen van een van de langs de N206 bij Valkenburg gevonden Limespalen begint de onthullingsceremonie.
Leiden

Corbulotunnel is de naam van de tunnel die het afgelopen jaar ten Zuiden van Leiden geboord werd voor de Rijnlandroute, die de A4 via de A44 met de Bollenstreek gaat verbinden. Dat is woensdagmiddag tijdens een klein feestje ter plekke bekendgemaakt.

De afgelopen jaren stond de bijna 2,5 kilometer lange tunnel in het project bekend als Kunstwerk 17. Sinds woensdag draagt hij dus de naam van de Romeinse veldheer Corbulo. De onthulling vond plaats in aanwezigheid van minister Cora van Nieuwenhuizen, gedeputeerde Floor Vermeulen en wethouders Erika Spil (Voorschoten) en Ashley North (Leiden).

De naam is niet zomaar gekozen, uiteraard. Bij werkzaamheden tussen Leiden en Katwijk, waar de N206 verbreed wordt als onderdeel van het project, werden tijdens de voorbereidingen de resten gevonden van de Romeinse weg die daar ooit liep langs de noordgrens van het Romeinse rijk. Maar liefst vijfhonderd eiken palen, in relatief goede conditie kwamen aan het licht.

Kanaal

Met een van die palen, binnengedragen door enkele ’Romeinen’, begon woensdag de onthullingsceremonie van de tunnelnaam. De eregasten mochten vervolgens met een druk op de knop - vanwege corona allemaal een eigen - het zwarte doek verwijderen die de naam verhulde.

De tunnel is vernoemd naar de veldheer die een kanaal liet graven van Forum Hadriani in het zuiden (het huidige Voorburg) naar fort Matilo bij het noordelijker gelegen Leiden. In die tijd ook een zeer belangrijk onderdeel van de regionale infrastructuur. De tunnel van de Rijnlandroute gaat onder meer onder dat vroegere kanaal door.

(Tekst gaat door onder de foto)

Voorjaar 2019: de ’startschacht’ wordt in gereedheid gebracht voor de komst van tunnelboormachine Gaia.
© Archieffoto Taco van der Eb

De Corbulotunnel vormt een belangrijk onderdeel van de Rijnlandroute, een verbindingsweg waarvoor al meer dan tachtig jaar plannen bestonden voordat de knoop eindelijk werd doorgehakt. De weg brengt de verbinding tot stand tussen snelwegen A4 en A44, waardoor verkeer dat van de westelijke kuststreken naar het oosten wil, niet langer dwars door Leiden hoeft te rijden. ,,De Rijnlandroute gaat een enorm belangrijke bijdrage leveren aan de bereikbaarheid van Leiden’’, zei wethouder North. ,,En het draagt bij aan onze ambitie om de binnenstad autoluw te maken.’’

Tunnel

Dat de nieuwe weg een tunnel zou krijgen, was jarenlang niet vanzelfsprekend. Dat vond de provincie veel te duur en dus hield ze lange tijd voet bij stuk dat hij door de polders zou gaan lopen. Na felle strijd van bewoners én gemeenten echter, en de belangrijke ontdekking dat boren toch een stuk goedkoper was dan gedacht, werd toch besloten een tunnel aan te leggen. Evengoed kost het hele Rijnlandroute-project bijna een miljard euro.

September 2020: Gaia komt tevoorschijn na voltooiing van de tweede tunnelbuis.
© Archieffoto

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.