ZZ-basketballers laten buiten het veld hun creatieve geest de vrije loop in ’Behind the Arc’

Behind the Arc komt voort uit het creatieve agentschap Solar Initiative.
© Foto pr
Leiden

Op het basketbalveld is Worthy de Jong altijd creatief. Maar ook buiten de lijnen laat de speler van ZZ Leiden tegenwoordig zijn geest de vrije loop.

De Jong, die al jaren bezig is met fotografie, werkt tegenwoordig in deeltijd voor de ’creative social studio’ Behind the Arc. Een naam met een term uit het basketbal – achter de boog, wat staat voor de driepuntslijn – en dat is niet toevallig natuurlijk. De Jongs teamgenoten bij het bedrijf zijn eveneens basketballers; Floris Versteeg, die ook een paar jaar in Leiden speelde, en Akeel Eduardo.

Opdrachtgevers

Behind the Arc komt voort uit het creatieve agentschap Solar Initiative, dat onder anderen de Bijenkorf en Vogue tot zijn opdrachtgevers mag rekenen. Jeanette Zuurbier staat aan het hoofd daarvan en zij is een echte basketballiefhebber. Enkele jaren geleden begon Zuurbier het digitale magazine We Are Basket, dat onder meer de communicatiepartner van het Nederlands mannenteam werd.

„Met Behind the Arc werken we aan verschillende projecten”, vertelt de 32-jarige De Jong. „Ik houd me bezig met het creatieve gedeelte, foto’s en video’s. En ik brainstorm mee.”

Basketbalwaarden

Behind the Arc werkt, zo laat het weten, volgens basketbalwaarden. „De kernwaarden die we in basketbal ook hanteren”, zegt De Jong. „Die werkwijze proberen we toe te passen op het bedrijfsleven. Zo willen wij het verschil maken met andere bedrijven. Op het veld zijn we competitief en creatief, en we zijn vastbesloten om te winnen. Om dingen voor elkaar te krijgen. We zijn gewend om in teamverband te werken en dat nemen we mee als we contact hebben met klanten.”

Floris Versteeg, die momenteel eredivisie speelt bij Apollo Amsterdam en die tegelijkertijd fulltie voor Behind the Arc werkt, wijst op de Amerikaanse manier van met basketbal omgaan. „In Nederland zijn we soms ouderwets. Sportmerken zijn gewoon modehuizen geworden. Kijk maar naar Nike met Michael Jordan bijvoorbeeld. De NBA is een lifestyle, waar het ook gaat over sociale rechtvaardigheid, diversiteit en inclusiviteit. Dat dragen wij ook uit.”

Dankbaar

Versteeg is dankbaar voor de kans die Zuurbier aan het bedrijf heeft gegeven, en geniet van de samenwerking met zijn basketballende collega’s.

„Toen ik bij Leiden speelde, was ik een jonkie. Maar ik zag al dat Worthy heel creatief is. Met zijn spel, maar ook met bijvoorbeeld zijn fotografie. Het is leuk om weer samen te werken, en om Worthy erbij te hebben als een van de creatieven. ’s Maandags bij de koffie praten we natuurlijk nog steeds over de stand van zaken in het basketbal. Mooi om weer teamgenoten te zijn, op deze manier.”

De Jong heeft het ook zeer naar zijn zin bij het creatieve gezelschap, en hij kan zich zo voorbereiden op de dingen die ooit komen gaan na zijn imposante basketbalcarrière. „Het is goed om je af en toe op een andere manier op te kunnen laden”, zei hij al eens.

„Wanneer ik kan, ga ik naar kantoor. Meestal ben ik er op maandag de hele dag, en verder werk ik aan projecten. Het is heel leuk om te doen, en ik sta helemaal achter de kernwaarden waar we mee werken. Hoewel we met ZZ Leiden nog wel trainen op een aangepaste manier, is het frustrerend om niet te weten wanneer we echt weer iets mogen doen. Dan is het zeker prettig om ook een alternatief te hebben.”

Meer nieuws uit ZZ Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.