GGD Hollands Midden kan vele telefoontjes over persoonlijk effect van coronavaccinatie niet beantwoorden: ’Bellen heeft geen zin’

Het telefonisch informatiecentrum van de GGD in Leiden.
© Archieffoto Hielco Kuipers
Leiden

De GGD Hollands Midden krijgt een stroom aan telefoontjes over mogelijke effecten van het coronavaccin. Bellen hierover heeft geen zin, stelt woordvoerster Carin Boon, want ook bij de GGD weten ze het antwoord niet.

Dat komt omdat de beller nog niet weet welk vaccin hij of zij gaat ontvangen. Wie pas in april aan de beurt is, krijgt waarschijnlijk een vaccin dat op dit moment nog niet officieel is goedgekeurd.

Het Europees Medicijn Agentschap moet de bijsluiter met daarop alle informatie over bijwerkingen nog leveren. Dat gebeurt pas na de officiële goedkeuring.

Gemiddeld vijftig telefoontjes krijgt het GGD-callcenter in Leiden hierover dagelijks binnen. ,,Dat is een kwart van alle telefoongesprekken die we voeren.’’

Meestal staan bellers twee tot drie minuten in de wacht, maar op piekmomenten kan het oplopen naar tien tot vijftien minuten. De gesprekken zelf duren maar kort, omdat de GGD ze dus nog niet aan antwoorden kan helpen. Ook alle GGD’en in het land en het landelijk callcenter krijgen veel van deze vragen binnen.

Ze verzoekt mensen met vragen over hun specifieke situatie contact op te nemen met hun eigen huisarts. Ook dat heeft pas zin nadat de uitnodiging binnen is en dus bekend is welk vaccin ze krijgen.

Wie al de uitnodiging binnen heeft, kan wel bellen, vervolgt de woordvoerster. ,,Het advies blijft wel vooral met de eigen huisarts te schakelen omdat die haar of zijn medisch dossier het beste kent. Als dat niet lukt, pakken wij het uiteraard op. Bij ons zitten ook medisch specialisten achter de telefoon.’’

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.