Belgische baardkap verovert Nederland. ’Baard naar de knoppen door standaard mondmasker’

Het baardkapje is een stuk handiger dan het baardproppen in een standaard mondkapje.
© foto Excalibur
Amsterdam

De Vlaamse modeontwerpster Mieke Burghoorn kroop meteen achter de naaimachine toen een klant klaagde: ,,Zo’n standaard mondmasker maakt mijn baard kapot!” Het Belgische baardkapje verovert nu Nederland.

Zelf zag ze ook wel dat het niet botert tussen de baard en het normale mondkapje. ,,Ik zag heren op straat die er belachelijk uitzagen met zo’n lelijk wit mondmasker waar dan een grote bos baardhaar onderuit puilde. Deed me denken aan een eekhoorn met een luier aan.”

Na de noodkreet van een harige klant kwam Burghoorn (38) in actie. Het resultaat: een hip baardkapje dat wél past. ,,Die mannen zijn vooral bezorgd dat hun baard naar de knoppen gaat door gewone mondmaskers. Wat ze ook niet fijn vinden; praten met een mondkapje op eindigt altijd met een flinke dot baardhaar in de mond. Dat is verholpen nu!”

Het succes van de baardkap overvalt haar. ,,Ineens een run. Ik heb zitten huilen: ’Hoe krijg ik alles op tijd de deur uit?’” Halsoverkop schakelde ze hulp van een atelier in. Nu heeft ze voorraad en ontvangt iedereen haar uitvinding binnen twee, drie dagen thuis. Dagelijks stromen de bestellingen uit Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Amerika binnen. ,,Baardmannen hebben overal dezelfde frustratie. En er is geen alternatief. Ik google geregeld of iemand anders al op het idee is gekomen, maar nee.”

ZZ-topbaard

De handgemaakte, herbruikbare baardmaskers (www.excalibur-belgium.com) zijn er in drie lengtematen: S voor de korte baard (20 cm), M voor de middellange (25,5 cm) en ZZ voor de ZZ-topbaard (32 cm). Heb je een langere? ,,Even contact opnemen, dan maken we er een”, zegt Mieke Burghoorn.

Ze zijn er in tal van kleuren en kosten, variërend per maat, 15 tot 25 euro. ,,Zo gek, dan krijg ik op vrijdag allemaal bestellingen voor gemêleerd grijs, op zondag voor zwart en op dinsdag bestelt iedereen ineens olijfgroen. Alsof die kerels het afspreken!”

Overal is aan gedacht: stevige neusbalein om beslagen brillenglazen te voorkomen, duurzaam katoen, zachte binnenkant, papieren bewaarzakje, elastiek om het hoofd die niet achter de oren schuurt, gleuf voor een extra filter en een ’pocket’ aan de binnenzijde waar de baard in past, gewoon laten hangen kan ook. Mieke Burghoorn: ,,Het masker sluit goed aan op het gezicht, maar drukt de baard niet plat; nooit meer een pluis- of krulbaard.”

Mannelijke ongemakken

Mannelijke ongemakken fascineren de kleermaakster altijd al. Het is zelfs haar drijfveer. In een café zag ze een barman ’honderd keer per uur zijn gilletje omlaag trekken’ als hij boven zich glazen of drank pakte. ,,Als hij zijn armen optilde floepte het overhemd uit zijn broek.” Confectiematen ’kloppen voor geen meter’, verklaart ze. ,,Alsof een man met lange benen ook altijd een grote buik heeft en een korte man automatisch dun is.” Dat moet anders. Het inspireerde haar tot de op maat gemaakte herenkledinglijn Excalibur. ,,Past altijd. De stijl is een combinatie van gentleman en stoer, niet standaard.”

De corona-uitbraak zette een streep door de lancering van haar label over de grens. ,,Ik wilde net de Amerikaanse markt aan te boren.” Ze is vrijwillig duizenden mondkapjes gaan maken voor een ziekenhuis. ,,Voelde goed, alles beter dan duimen draaien.” Nu legt ze haar ziel en zaligheid in baardkapjes. ,,Ik ben geen ‘opportunist’ die even een leuk handeltje opgezet heeft tijdens een pandemie.”

De coronacijfers in haar regio zijn niet rooskleurig. ,,Ik houd het niet elke dag bij, omdat ik er gewoon triest van word.” Zelf is ze helemaal gewend aan mondkapjes. ,,Voel me nu naakt zonder”, zegt de Vlaamse met Nederlandse roots.

Rellen

,,Mijn Nederlandse ouders hebben elkaar in Canada ontmoet.” Na tien jaar kochten ze bouwgrond een kilometer over de Belgische grens, in het Limburgse Achel. ,,Daar ben ik opgegroeid.”

Mieke Burghoorn deed de mode-opleiding in Eindhoven. Ze woont in Hamont en wipt graag de grens over voor boodschappen en familiebezoek. ,,Ik schrok me dood toen ik die verschrikkelijke beelden van de rellen zag. Zo ken ik Nederland niet. Er is teveel spanning, het duurt te lang; mensen hebben iets nodig om naar uit te kijken.”

Meer nieuws uit Metropool

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.