Luchthavenbesluit in de inspraak: maximaal 500.000 vliegbewegingen Schiphol

Schiphol

Het gewijzigde Luchthavenverkeersbesluit Schiphol (LVB), waarvoor minister Van Nieuwenhuizen dinsdag 2 maart de inspraak start, liep vertraging op door de stikstofuitspraak in 2019 van de Raad van State.

Feitelijk - zegt Schiphol zelf - werden veel in het LVB vastgelegde regels al sinds 2012 toegepast, maar is er straks sprake van een wettelijke basis. In het besluit wordt het maximale aantal nachtvluchten teruggebracht van 32.000 naar maximaal 29.000. Het aantal uitzonderingen om gebruik te maken van een vierde start- of landingsbaan wordt in het besluit aan banden gelegd. En daarnaast - niet onbelangrijk - legt het LVB het aantal vliegbewegingen vast zoals die voor de uitbraak van de coronacrisis werden afgewikkeld op Schiphol: maximaal 500.000 starts en landingen bij elkaar.

Lees ook: Bijzondere ’luchtvaartcoalitie’: milieuclubs en bewonersdelegatie trekken samen op bij herziening luchtruim

Het zou daarbij gaan om een beheerste groei na de huidige sterke terugval. Schipholbaas Dick Benschop: ,,Het LVB komt op een bijzonder moment, midden in de coronacrisis die de hele samenleving en ook de luchtvaart hard raken. Voor de luchtvaart voorzien wij een periode van gecontroleerd herstel van het netwerk dat ons land verbindt met de grote economische centra in de wereld. Dat herstel gaat hand in hand met het verbeteren van de leefomgeving en verduurzaming van de luchtvaart.’’ Schiphol heeft de effecten van 500.000 vliegbewegingen in kaart gebracht in een milieueffectrapport dat ook ter inzage ligt.

Het terugschroeven van het aantal toegestane nachtvluchten werd al aangekondigd in de Luchtvaartnota en kwam ook al ter sprake bij het verlenen van financiële steun vanwege de coronacrisis aan KLM. Het is onderdeel, aldus minister Van Nieuwenhuizen, van een stapsgewijze vermindering van het aantal nachtvluchten naar 25.000.

Daarnaast worden op grond van het nieuwe stelsel grenswaarden vastgesteld voor de geluidbelasting, het externe veiligheidsrisico en de lokale luchtverontreiniging, de zogenaamde gelijkwaardigheidscriteria.

In de ontwerpwijziging van het LVB wordt, naast de grenswaarde voor geluidbelasting, een streefwaarde geïntroduceerd voor het aantal ernstig gehinderden in de omgeving van Schiphol. Zo moet inzichtelijk worden gemaakt of de hinder afneemt.

De documenten zijn taaie kost, lastig te doorgronden voor leken. Daarom organiseert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat online informatiebijeenkomsten, op dinsdag 9 en donderdag 11 maart. Naast een plenaire presentatie zijn er allerlei themasessies, over onder andere de ontwikkeling van Schiphol, reductie van het aantal nachtvluchten, de streefwaarden voor ernstig gehinderden en het gefaseerd herstel na de crisis. Ook geluid, natuur en luchtkwaliteit zijn thema’s.

Aanmelden kan via Informatieplatform Luchtvaart.

Meer nieuws uit Metropool

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.