Corona leidt vooralsnog niet tot meer winkelleegstand: ’Een monumentale stad als Leiden zal zijn aantrekkingskracht altijd behouden’

De Pindakaaswinkel is terug in de Haarlemmerstraat. Nu in een pand tegenover de Hartebrugkerk

De Pindakaaswinkel is terug in de Haarlemmerstraat. Nu in een pand tegenover de Hartebrugkerk

Nina Eshuis en Gertjan van Geen
Leiden

Hoewel er ongetwijfeld nog klappen gaan vallen door de coronacrisis, lijkt de leegstand van winkelpanden in de binnenstad nog niet toe te nemen. Links en rechts duiken zelfs nieuwe ondernemers op.

Het economische klimaat mag dan verre van meezitten, het weerhoudt de Pindakaaswinkel niet van een rentree in de Haarlemmerstraat. Was de Pindakaaswinkel twee jaar geleden een zogenaamde ’popup-winkel’ op de oostelijke kant van de Haarlemmerstraat, de onderneming heeft zich nu definitief in Leiden gevestigd, tegenover de Hartebrugkerk. Zaterdag gingen de deuren open. ,,Twee jaar geleden hadden we een contract voor twee maanden’’, zegt medewerker Stephanie den Blanken. ,,Het concept was toen om in karavaanvorm steeds een andere stad aan te doen. Nu zijn we dat hele concept aan het omvormen. We kregen de kans om ons in Leiden te vestigen en dan doe je dat het liefst op een locatie waar je het beste zit. Dat is nog altijd de Haarlemmerstraat. Het loopt, anders hadden we wel drie keer nagedacht voor we dit hadden besloten.’’

Bouwelouwesteeg

Voorheen zat de popup-winkel nog op het oostelijke gedeelte op de hoek van de Bouwelouwesteeg, maar dit is een veel betere plek, zegt marketing manager Chiel Spruitenburg. ,,Daar was het te rustig, maar onze prioriteiten lagen ook anders. We zijn heel enthousiast over Leiden dus toen dit op ons pad kwam waren we snel om. Zo’n prachtig pand konden we niet laten gaan.’’

Begin 2019 begon Leiden zijn pijlen te richten op het ’vergeten’ stukje Haarlemmerstraat, grofweg het stuk tussen de Hooglandse Kerkgracht en de Pelikaanstraat, waar de leegstand toenam. De bestemming werd daar verruimd, van retail naar bijvoorbeeld ook dienstverlening en (dag)horeca. Deels met succes. ,,Er zijn daar ook afspraken over huurprijzen gemaakt’’, zegt Joost van Hoorn van makelaar Barnhoorn, dat verschillende panden in de Haarlemmerstraat verhuurt. ,,Je moet niet krampachtig vasthouden aan winkels. Het kan daar een gezonde mix van (dag)horeca, winkels en bijvoorbeeld een nagelsalon worden. Ik kan me voorstellen dat het daar als ondernemer nog goed uit te houden is.’’

’Loop’

Dat is mede ingegeven doordat de ’loop’ er in het oostelijke deel uit is. Voorbij de Pelikaanstraat richting de haven is al bijna helemaal geen winkelend gebied te bekennen. In no time veranderen daar winkels in woonpanden. Zo ver komt het op de rest van de ’kilometer koopplezier’ vooralsnog niet. De daling aan bezette winkelpanden is door corona nog niet doorgezet. Van Hoorn: ,,Het is ook te vroeg om nu al uitspraken te doen over het oplopen van de leegstand. Veel ondernemers hebben nog reserves. Maar de verwachting is dat het bestaande winkelaanbod met 20 tot 30 procent afneemt.’’

(Tekst loopt door onder de kaart)

De markt doet normaal gesproken zijn werk. Met een oplopend aanbod, moet de huurprijs wel dalen of kan aan andere voorwaarden worden gesleuteld. De Pindakaaswinkel wilde graag op een drukker stuk komen te zitten, want aan de oostelijke kant was het wel heel rustig. De onderneming kreeg gunstiger voorwaarden van de verhuurder. Wat die precies zijn, wil Chiel Spruitenburg niet zeggen, maar over de lengte is onderhandeld. Die was volgens de advertentie vijf jaar met een optie op nog vijf jaar. ,,Dat er een ander landschap is dan voorheen, lijkt me duidelijk’’, zegt Spruitenburg. ,,Je doet het met elkaar en zoekt een middenweg. De omstandigheden zijn voor niemand top. Ook voor ons niet, want wij zitten liever in een volle winkelstraat. Dus doe je wat water bij de wijn. Dat kan zelfs betekenen dat wij volgens die afspraken meer huur betalen als we meer gaan verdienen. Nu nemen we een risico. Daar houden we wel van, want het is niet erg om te investeren. Als we in deze periode de personeelskosten eruit halen zijn we blij. Later moet het echt rendabel worden.’’

Trek

Niet alleen de Pindakaaswinkel trok, met een tussenpauze, naar het ’westen’. Modewinkel Gerry Weber verhuist binnenkort van 198 naar 117. Naar de ’stationskant’, zoals Joey de Rooij van Basis Bedrijfshuisvesting, dat flink wat panden in de verhuur heeft, noemt. Ondanks het feit dat hij verwacht dat er faillissementen aankomen, zit De Rooij de laatste tijd niet stil. Op de Haarlemmerstraat, Breestraat, Korevaarstraat, Hooigracht, Hoogstraat en Nieuwe Rijn ontdekken ondernemers nieuwe kansen. Cadeauwinkel Alexxtrading vult het gat op Haarlemmerstraat 46. ,,De A1-toplocaties blijven prijzig, maar de vraag naar de stationskant, of in ieder geval net voor het midden, neemt toe’’, aldus De Rooij. Waar vroeger veel retail-ketens zich vestigden, komen er nu andersoortige winkels. De Rooij: ,,Veel retail-ketens gaan helaas failliet en worden steeds vaker ingeruild voor food- en experience-winkels”.

De gemeente wil de bestemmingen verruimen. Voorbij de Pelikaanstraat zie je al veel woonbestemmingen en vanaf een paar panden na de Hema richting de Haven komt bijvoorbeeld meer dienstverlening en horeca. Uiteindelijk zal het de leegstand niet doen opheffen. Eerder zal de Haarlemmerstraat wat ’verkort’ worden, maar een monumentale stad als Leiden zal zijn aantrekkingskracht altijd behouden. Mensen willen het beleven en daar hoort winkelen bij.’’

In de Haarlemmerstraat staan op het moment 29 winkelpanden leeg en/of te huur. Vier panden zijn onlangs verhuurd. Dat blijkt uit een inventarisering van het Leidsch Dagblad aan de hand van data van Locatus, de websites van Funda, Basis Bedrijfshuisvesting, Barnhoorn Makelaardij en eigen waarnemingen. Op onze website (leidschdagblad.nl) staat een gedetailleerde kaart met de leegstand in de straat. Dit artikel is de aftrap van een serie reportages over de Haarlemmerstraat in de laatste 25 jaar en komt mede tot stand dankzij het Leids Mediafonds

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.