Reis zelf annuleren of wachten op vakantieverbod?

Het is lastig, al die vakanties en weekendjes weg die niet door kunnen gaan. En het wordt nog lastiger als je als familie of vriendenclub zelf besluit om te annuleren op een moment dat je volgens de overheidsmaatregelen wel op vakantie zou kunnen.

Suzan van Beek neemt al voor de vorige zomer contact met ons op. Ze zou met Pinksteren met de familie naar een groepsaccommodatie in Drenthe. Een bedrag van 1965 euro wordt aanbetaald. Maar dat uitje laten ze aan zich voorbij gaan. Met een aantal gasten uit Duitsland is vakantievieren onmogelijk: de Duitsers zouden na het verblijf 14 dagen in quarantaine moeten. Er wordt omgeboekt naar de eerste week van december. Volgens de dan geldende maatregelen is een verblijf mogelijk als er maar afstand wordt gehouden. Niet echt gezellig.

Van Beek verbaast zich erover dat ze in december voor vier nachten hetzelfde bedrag kwijt is als voor het oorspronkelijke verblijf van vijf nachten en vraagt onze inzet.

De eigenaar van de accommodatie zegt dat de midweek in december uit coulance beschikbaar is gesteld en dat er geen kosten zijn berekend bij de annulering van het Pinksterverblijf. De coronamaatregelen verboden uitjes toen niet. Hij biedt aan om in gesprek te gaan met de familie.

Dat duurt even maar uiteindelijk gaat de familie akkoord met het terugbetalen van 60% van de aanbetaling. Van Beek: „Nadat u contact op had genomen kwamen we overeen dat we in december voor het bedrag van de aanbetaling konden komen in december. Maar die week kon ook niet doorgaan. Omdat er voor Pinksteren dit jaar al een ander verblijf geboekt is, hebben we het aanbod maar geaccepteerd om 60% van de aanbetaling terug te krijgen. Dat geld is vrij snel overgemaakt. Het heeft ons dus behoorlijk wat gekost, maar nu zijn we overal vanaf.”

Het is een ingewikkelde kwestie. Wie zelf vlak voor de vakantie annuleert is vaak 80 tot 100 % van de huursom kwijt. In dit geval een bedrag van 2850 euro. Als er dan wordt omgeboekt naar december voor 1965 euro en op dat moment gelden wél de beperkende coronamaatregelen, zou dat bedrag terug moeten krijgen. Samengevat in deze casus: 2850 kwijt, 1965 terug. Schade: 885 euro. De familie is daadwerkelijk 786 euro kwijt. Blijft veel geld, maar is alles afwegende wel ’redelijk en billijk’.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.