Veel slachtoffers Ridderhofdrama met lege handen: claims wachten op afhandeling

De Ridderhof.
© Hollandse Hoogte / ANP
Alphen aan den | Alphen aan den Rijn

Het overgrote deel van de slachtoffers van het schietdrama in Alphen aan den Rijn, tien jaar geleden, heeft nog geen cent gezien van de stichting die hun schade moet vergoeden. Schadespecialist Orlando Kadir, die maar liefst 133 slachtoffers vertegenwoordigt, stelt dat zijn cliënten worden uitgerookt.

De stichting ’Vergoeding schade slachtoffers schietincident Alphen aan den Rijn’ (VSSA) heeft tot nu toe 64 schadegevallen in behandeling genomen. Daarvan zijn er 19 afgerond.

Lees ook: Tien jaar na het Ridderhofdrama: ’We kunnen het nog steeds niet afsluiten’

Bij de schietpartij vielen zeven doden, inclusief schutter Tristan van der Vlis, en zestien gewonden. Veel mensen die het zagen gebeuren, raakten getraumatiseerd. De 133 cliënten van Orlando Kadir hebben doordat de kwestie al zo lang duurt geen enkel vertrouwen in Andriessen Expertise, dat door de stichting in de arm is genomen om de claims af te handelen. Ze willen niet dat hun dossier wordt opgestuurd naar dit bureau.

Daarop reageert de stichting met een oproep. „We vinden het jammer dat nog niet alle slachtoffers hun aanspraak bij ons hebben ingediend. Want als we geen inzicht krijgen in hun zaak kunnen we helaas niets voor ze doen”, schrijft VSSA. Die reactie leidt tot commotie bij deze slachtoffers.

Lees ook: Een biertje te veel kan al betekenen: vuurwapens inleveren. Toch is de controle op wapenvergunningen tien jaar na ’Alphen’ nog altijd mensenwerk

Kadir, werkzaam voor Corpocon Legal, stelt dat het voor zijn cliënten voelt of er vraagtekens worden gezet bij hun claims. De afhandeling ervan zou bewust worden vertraagd. „Uitroken”, zegt de jurist. Hij wijst erop dat niet het fonds maar de politie aansprakelijk is voor het leed van de slachtoffers. „De politie is in september 2019 door de Hoge Raad veroordeeld. Een fonds als de VSSA zou opportuun zijn geweest in 2012. De politie en de verzekeraar hadden toen kunnen zeggen: we gaan u schadeloos stellen. Maar nee, er is jaren geprocedeerd.”

De klachten zijn volgens de bekende slachtofferadvocaat Richard Korver herkenbaar. „Juist in dit soort zaken, met veel slachtoffers en hoge schadeposten, kom je uitrooktactieken vaker tegen”, verklaart hij. „Verzekeringsmaatschappijen willen zo min mogelijk geld verliezen, dat is de opdracht die advocaten of expertisebureaus meekrijgen.”

Na de uitspraak van de Hoge Raad, die vaststelde dat de politie aansprakelijk is vanwege onterecht verstrekte wapenverloven aan de schutter, had de afhandeling van álle schadeclaims volgens Korver niet langer dan een jaar mogen duren. „Als het heel lang duurt, komen de slachtoffers niet goed aan verwerken toe.”

Secretaris Derk-Jan van der Kolk van VSSA herkent de kritiek niet. „Als mensen het gevoel hebben dat ze aan het lijntje worden gehouden, moeten ze zorgen dat het volledige dossier wordt ingestuurd”, zegt hij. „In 90 procent van de gevallen kan een claim dan binnen twee jaar worden afgehandeld. Tien procent is zo ingewikkeld – vaak bij psychische schade – dat het langer duurt.”

Lees meer over het Ridderhofdrama

Meer nieuws uit Metropool

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.