’Ding dong, de intercom gaat af’; oplichters bankpasfraude opgewacht door politie in woning van oudere vrouw in Leiden

© Politie Leiden Noord

LEIDEN

„Mevrouw, ik kom uw bankpas ophalen”, zegt een vrouw uit Almere op Koningsdag rond 17 uur tegen een oudere Leidse vrouw die in een seniorenflat aan de Pelmolen in Leiden woont.

Even daarvoor heeft de Almeerse vrouw al een sms gestuurd namens de Rabobank. De sms leidt naar een website waarop de oudere Leidse dame al haar informatie van haar bankgegevens heeft ingevuld, waaronder haar pincode.

Op deze nep-website heeft de Leidse ook ingevuld hoe laat haar bankpas moet worden opgehaald. Ze kiest voor 17 uur. Een ’bezorger’ haalt de bankpas op, zo wordt gemeld.

Gelukkig vertelt oma het verhaal ook aan haar kleindochter die meteen onraad ruikt en direct de bank belt om de rekeningen van haar oma te laten blokkeren. Ze waarschuwt ook de politie.

De politie besluit de ’bezorger’ op te wachten bij de woning van het slachtoffer. De doorgeknipte bankpas van de vrouw ligt om 17 uur klaar op de eettafel. „Nog geen kwartier later was het raak. Ding dong, de intercom gaat af”, schrijft de politie van Leiden Noord op Facebook.

Als de ’bezorger’ binnenkomt, pakt de politie haar op. Het blijkt dat de vrouw een handlanger heeft die beneden bij de flat in een auto met draaiende motor op haar staat te wachten. Deze vrouw is ook aangehouden.

Beide vrouwen uit Almere worden woensdag door de recherche verhoord voor onderzoek.

De politie waarschuwt voor deze vorm van oplichting, ook wel spoofing genoemd, die steeds vaker voorkomt. „Deel dit soort vormen van oplichting met ouderen om u heen, vaak worden zij het slachtoffer van online phishing of bankpasfraude waarbij hen duizenden euro’s afhandig worden gemaakt.”

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.