’Minder doorgaand verkeer door Sassenheim’

De rotonde bij de Hoofdstraat, die een turborotonde zou moeten worden.
© archieffoto
Teylingen

Het traject Teylingerlaan-Carolus Clusiuslaan-Van Pallandtlaan moet een ’sleutelproject’ worden in de mobiliteitsplannen voor de Duin- en Bollenstreek, vindt een overgrote meerderheid van de Teylingse politiek.

Er wordt al een tijd gesleuteld aan een betere ontsluiting voor de streek en ook na het schrappen van de Duinpolderweg staat een extra oost-westverbinding daarbij nadrukkelijk op het lijstje. Die moet de bestaande verbindingen – de Leidsevaart en de Van Pallandtlaan in Teylingen en in mindere mate de Stationsweg in Lisse – ontlasten. De nieuwe zogeheten mobiliteitsvisie is onderdeel van een overkoepelende visie voor heel Holland Rijnland. Ook voor de Leidse regio en de Rijnstreek worden net als voor de Duin- en Bollenstreek zogeheten deelvisies gemaakt. Eind deze maand moeten er besluiten vallen over alle stukken.

Veel belangengroepen hebben de afgelopen tijd hun zegje kunnen doen binnen Holland Rijnland, waarbij het Burgercomité Teylingen Noord een succes boekte met een uitspraak van de gemeenteraad. Het comité werd opgericht door bewoners langs de Van Pallandtlaan en uit de aangrenzende Vogelwijk uit verzet tegen het plan om twee turborotondes te maken van de rotondes bij de Parklaan en de Hoofdstraat voor een betere doorstroming en om zeker te stellen dat de nieuwe snelbus tussen Noordwijk en Schiphol daar straks goed door kan rijden. ’Niet meer, maar minder verkeer’ is de leus van het comité.

De gemeenteraad schaarde zich daar deze week in grote meerderheid achter: het doorgaande verkeer moet op de oost-westverbinding door Sassenheim ’substantieel verminderen’. Daarbij moet veel meer aandacht omen voor ’alternatieve mobiliteitsoplossingen’. Dat laatste zit overigens ook in de plannen van Holland Rijnland, waarin beter en sneller openbaar vervoer en betere en snellere fietspaden worden opgenomen.

Alleen de VVD steunde het idee niet. Dat er overlast is, is volgens Frank Beijk „evident. Maar we willen met zijn allen ook meer bedrijvigheid, meer toerisme en ons meer verplaatsen. Eenzijdig stellen dat we minder doorgaand verkeer willen, gaat knellen met die andere wensen.”

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.