Premium

Eric de Vroedt maakt stuk over Indische moeder: ‘Het voelde alsof ik echt met haar in gesprek was’

Esther Scheldwacht als moeder Winnie met haar zoon (Bram Coopman).
© Foto Sanne Peper.

Het oogt, na dik een jaar coronabeperkingen in de theaters, bijna surrealistisch: een podium bomvol acteurs. Toneelschrijver en -regisseur Eric de Vroedt, artistiek leider van Het Nationale Theater grijpt alle hernieuwde mogelijkheden gretig aan in zijn voorstelling ‘De eeuw van mijn moeder’, gebaseerd op het leven van zijn vorig jaar overleden Indische moeder.

Bij elke try-out zit De Vroedt, blocnote in de hand, terzijde van het podium te observeren wat er anders, beter moet. Maar nu al valt te constateren dat ‘De eeuw van mijn moeder’ een voorstelling is die alle zintuigen raakt, die beurtelings laat lachen en huilen, herkenning oproept en waarschijnlijk niemand onberoerd zal laten. Want ‘De eeuw van mijn moeder’ is het verhaal van een Indisch meisje dat haar leven lang probeerde ‘Hollands’ te zijn, maar het is ook een verhaal over ouder en kind-relaties, over de complexiteit van een familieleven, over goede bedoelingen die verkeerd uitpakken en over de revolutionaire jaren zeventig waarin alles opeens anders moest.

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.