Arjan van den Boom maakt in opdracht van BMW exclusieve cruiser van vlaggenschip R 18 Classic

Arjan van den Boom bij ’zijn’ motor.

Arjan van den Boom bij ’zijn’ motor.

Michiel Snik

Hoe gek kun je het maken bij het kopen van een nieuwe motorfiets? Heel gek, zo laat BMW zien met het customizen door de ingehuurde Arjan van den Boom van het prijzige vlaggenschip de BMW R 18 Classic.

De R18 Classic is al een blikvanger. Het is een imposante motor met een inhoud van 1.802 cc, de grootste in serie geproduceerde tweecilinder boxermotor ooit. De prijs van deze 350 kilo zware mastodont is dertig mille.

(Tekst gaat door onder de foto)

De BMW R18 is ’streetlegal’: de berijder mag ermee de weg op, als hij inderdaad in serie wordt geproduceerd.

De BMW R18 is ’streetlegal’: de berijder mag ermee de weg op, als hij inderdaad in serie wordt geproduceerd.© Foto Michiel Snik

Met die basis ging de befaamde customizer Van den Boom uit Almere aan de slag. Hij verbouwt motoren voor klanten over de hele wereld. Namen noemt hij niet, maar zijn klanten hebben soms opmerkelijke wensen. „Ik heb een klant die geregeld een nieuwe Porsche koopt. Bij elke Porsche wil hij vervolgens een motor, die ik voor hem dan op maat maak. Instagram is mijn showroom, ik maak verder geen reclame.”

Vrije hand

Van den Boom heeft het liefst de vrije hand. Maar BMW legde de creatieve customizer aan banden. „Dat was best lastig”, geeft de Almeerder toe. „Ik wil graag de ruimte om mij echt helemaal uit te leven.”

(Tekst gaat door onder de foto)

De achterkant met het zwevende zadel heeft de ontwerper veel tijd gekost.

De achterkant met het zwevende zadel heeft de ontwerper veel tijd gekost.© Foto BMW

De Nederlandse BMW-directeur Tom Crooijmans gaf hem die ruimte echter niet. „Wij wilden de al speciale R18 Classic nog specialer laten maken, maar dan wel street-legal. Je moet er dus een nummerplaat op kunnen schroeven en er normaal de weg mee op kunnen. En ook geen bak herrie waar mensen zich aan kunnen ergeren. Met deze opdracht willen wij motorliefhebbers tonen hoe je een bijzondere motor nog specialer kunt maken”, aldus de BMW-baas.

(Tekst gaat door onder de foto)

Arjan van den Boom (l) met BMW-baas Tom Crooijmans.

Arjan van den Boom (l) met BMW-baas Tom Crooijmans.© Foto Michiel Snik/Mediahuis

Van der Boom heeft van alles aan de R18 veranderd. „Veel onderdelen heb ik gewoon gekocht en aangepast voor deze motor, zoals de wielen en de uitlaten. Maar niet alles kun je kopen, dat maak ik dan zelf.”

Puzzel

De Almeerder is trots op het stuur dat hij speciaal voor deze motor heeft ontworpen en het bijzondere zwevende zadel waardoor de vering nu vol in het zicht zit. „Dat zadel en het stuur was een ingewikkelde puzzel. Dit is nergens zo te koop. Het resultaat is echt geslaagd. Ja, daar ben ik trots op.”

(Tekst gaat door onder de foto)

Het zwevende zadel.

Het zwevende zadel.© Foto BMW

De vering onder het zadel is goed zichtbaar gemaakt.

De vering onder het zadel is goed zichtbaar gemaakt.© Foto BMW

Als een klant het echt wil, kan er een kopie van de BMW R 18 Classic Firestarter, zoals deze motor is gedoopt, worden gemaakt. „Ik heb de mallen voor het stuur en het zadel bewaard. Ik zou dit nog een keer kunnen maken”, zegt hij.

Het stuur is ook speciaal voor deze motor ontworpen.

Het stuur is ook speciaal voor deze motor ontworpen.© Foto BMW

De nummerplaat kan er nu overigens nog niet op. „Voor de presentatie heb ik die nummerplaathouder er niet opgezet. Zo’n plaat doet afbreuk aan mijn ontwerp, maar hij ligt klaar voor linksachter.”

Met de speciale motor wil BMW vooral laten zien wat er allemaal mogelijk is zonder dat dit de rijkwaliteiten aantast. Dat hier een fors prijskaartje aan hangt, is duidelijk. Al wil Crooijmans geen bedrag noemen. „Of dit exemplaar daadwerkelijk ooit te koop komt, is nog niet duidelijk, maar hij kan worden gereproduceerd. De prijs kan ik niet noemen, deze motor gaat eerst op tournee langs onze dealers.”

Van den Boom vertelde tijdens de introductie van Firestarter wat hij allemaal aan de motor had gedaan. En heeft zelf ook wel een prijs in zijn hoofd voor de unieke BMW waarvan er nu nog maar een bestaat; 40.000 euro.

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.