Anderhalve kilometer herinneringen aan de Oude Osdorperweg | column

Joost Prinsen

Mag ik u voorstellen aan de Osdorperweg. ’De Oude Osdorperweg’, zoals Amsterdamse taxichauffeurs hem noemen.

Hij voert, ’slingert zich’ had ik graag geschreven maar hij is vrijwel kaarsrecht, van Osdorp naar het lieflijke Halfweg. Ik woon daar dus ik heb die anderhalve kilometer ontelbare malen gereden.

Ooit was de weg het domein van vervallen boerderijen, grasveldjes waarop wel eens een schaap liep, autoslopers en een enkele woning met inzakkend dak: het oude Osdorp waar ze later een slaapstad tegenaan hebben gebouwd.

In de afgelopen veertig jaar heb ik beetje bij beetje de afbraakpandjes vervangen zien worden door fraaie villa’s en vrijstaande woningen onder architectuur gebouwd. Wat geloof ik betekent dat voor ieder huis een aparte architect aan de slag is gegaan. Vaak dacht ik, laat ik zelf zo’n brak stukje grond opkopen want vroeg of laat wordt het goud waard. Dat werd het ook maar dan voor iemand die minder labbekakkerig was dan ik. De straat is inmiddels de zilverkust van Osdorp.

Ook het wegdek kreeg menigmaal een ander jasje. Een nieuwe kleur voor het fietspad, een chicane die een jaar later weer verdween omdat er ’s nachts te vaak iemand tegenaan knalde.

Vorige week sloeg de gemeente Amsterdam alarm: te druk verkeer daar, auto’s die te hard rijden, verkeersonveiligheid voor de fietser. Om de situatie te verbeteren zijn er uitgangspunten opgesteld en ik kreeg afgelopen vrijdag een brief waarin ik word uitgenodigd om mijn mening over deze punten te geven.

Ik citeer: „De uitgangspunten in deze uitgangspuntennotitie zijn gebaseerd op gemeentelijk beleid, zoals de Agenda Autoluw, het concept mobiliteitsplan voor stadsdeel Nieuw West en input die is opgehaald tijdens het participatieproces met bewoners en ondernemers woonachtig op/rondom de Osdorperweg.”

Iets korter is: „Deskundigen hebben een plan opgesteld na ruggenspraak met de bewoners.” Maar zo is er altijd wel iets te zeuren natuurlijk.

De uitgangspunten liggen negen weken ter inspraak. Waarom op het participatieproces een nieuwe inspraakronde moet volgen is me vriendelijk uitgelegd door de Omgevingsmanager die het geheel begeleidt. Er zijn namelijk voorstellen gedaan zoals de verbreding van het fietspad of het verwijderen van een struik die het zicht bemoeilijkt. En over die voorstellen kunnen betrokkenen, en één van hen ben ik, opnieuw hun mening geven.

Mochten zich binnenkort ongelukken voordoen op de Osdorperweg, gelieve er dan rekening mee te houden dat er op allerlei niveaus gewerkt wordt om een en ander te voorkomen. Ik vraag uw begrip voor het feit dat zoiets niet één twee drie gaat. Tevens nodig ik u uit uw licht te laten schijnen over de uitgangspuntennotitie ter zake die momenteel ter inzage ligt.

Osdorpers en omwonenden aller gemeenten: haast u!

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.