’Zebraplaten Naturalis wacht de schroothoop’

Kunnen de zebrapanelen van Naturalis ooit een paviljoen gaan vormen?© foto pr

Paul van der Kooij
Leiden

Verdwijnen Leidse iconen op de schroothoop? De dochter van kunstenaar Jan Kleingeld vreest het, nu Naturalis heeft laten weten dat er geen tijd is om bij de sloop van de voormalige loopbrug naar het Pesthuis, de zebrapanelen boven de Darwinweg stuk voor stuk los te halen.

„Zeer verdrietig”, vindt deze Nina Kleingeld het. „Mijn vader was juist zo blij toen het museum vorig jaar liet weten dat hij de panelen terug kreeg en een verhuizer de eerste vijftien kon ophalen. En hij vond het geweldig toen Naturalis-architect Fons Verheijen collega’s uit Leiden vorig jaar vroeg om - in hun omgeving - een nieuwe bestemming te bedenken voor de panelen. Na het bestuderen van hun ontwerpen stemde hij ook mee over een top drie.”

Dat was niet zomaar: de 1,4 miljoen euro die Naturalis de architect moest betalen voor het aantasten van zijn ontwerp, ging namelijk naar een stichting met als een van haar doelen het op een ’waardige manier in Leiden gebruiken van dit werk van Kleingeld’.

Verheijen heeft inmiddels ook al contact gehad met de gemeente. „Bijvoorbeeld omdat een deel van de uitgekozen ontwerpen in de nieuwe parken rond de singels is gedacht, bij bruggen of als constructie waar je half in kunt verdwijnen.” Bij een amandelvormig paviljoen, opgebouwd uit losse panelen, bedacht hij waar het beter kan staan dan in de aangedragen parken. „Als je het open en bloot neerzet, roept dat om een beheerder. Misschien past het beter op de besloten binnenplaats van het Pesthuis nieuwe stijl. Of bij het Valkenburgsemeer, waar plannen zijn voor een extra horecazaak.”

„Hoe het ook zij: als je de maar helft van de beloofde panelen krijgt, ontstaat er natuurlijk een compleet ander verhaal.” Uit een mail van Naturalis begreep hij dat het probleem bij LUMC en Ambulancedienst zit. Omdat het verwijderen van de panelen een ’langere afsluiting van de Darwinweg noodzakelijk zou maken dan aanvankelijk gepland’, hebben die bezwaar gemaakt. ’Daarom kunnen de zebraplaten boven de weg niet gedemonteerd worden en gaan ze in het sloopproces verloren’.

Om hoeveel panelen het gaat, kan een museumwoordvoerder niet zeggen. Duister blijft ook wanneer de sloop zou moeten beginnen en hoeveel extra tijd het kost om de panelen er apart af te halen: „Omdat we juridische afspraken hebben met de heer Verheijen, mogen we dat niet.”

Volgens de architect in kwestie gaat het om 35 van de 72 panelen met details van een ruwharig zebraras: de rest zat of zit nog aan de zijkanten. Volgens hem hoeft een aparte verwijdering niet veel tijd te kosten. „Omdat met de emaillen laag op de oorspronkelijke platen iets mis is gegaan, is voor de nieuwe platen een constructie gemaakt met rails. Je kunt ze er dus zo afschuiven. Omdat de platen zwaar zijn en groot - 1.20 bij 3,5 meter - zijn daar wel twee sterke mannen en een hoogwerker voor nodig.”

Het lijkt hem dan ook mogelijk om de Darwinweg rijbaan voor rijbaan af te sluiten. Op de vraag of de ambulancedienst en het achterliggende LUMC daarmee kunnen leven, meldt een woordvoerder van de veiligheidsregio dat er in ieder geval een ’veilige doorgang’ gegarandeerd moet zijn. „Een totale afsluiting maakt dat het, zeker wanneer dat overdag gebeurt op een doordeweekse dag, te ingewikkeld wordt om het LUMC via een andere route snel te bereiken.”

Hoe een beperkte afsluiting te realiseren is? „Daar ga ik niet over. Maar er valt vast wel iets creatiefs te bedenken, bijvoorbeeld door het fietspad erbij te betrekken.” Om de kans op een oplossing te vergroten, heeft Nina de hulp van burgemeester en wethouders ingeroepen. „Mijn vader heb ik het nog maar niet verteld. Hij is veel te blij dat aquarellen die hij na zijn hersenbloeding heeft gemaakt, dit weekeinde te zien zijn tijdens de Kunstroute Leiden.”

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.