Onbeperkt naar voorstellingen in Leiden

Onbeperkt naar voorstellingen in Leiden
Junior Ballet Company
© Foto: Michel Schnater
Leiden

Wie op cultureel avontuur wil in Leiden kan straks voor vijftien euro per maand onbeperkt naar een selectie van films, theater- en muziekvoorstellingen. Het programma bepaalt cultuurinitiatief We are public, dat vandaag aftrapt in Theater Ins Blau.

„Het culturele aanbod in Leiden groeit. Maar het publiek blijft vaak binnen de comfortzone. Houdt iemand van films, dan gaat hij naar de bioscoop. Voor een onbekende theatervoorstelling betalen, is dan een barrière”, zegt eindredacteur Tim Terpstra van We Are Public. „Leden kunnen straks gratis naar het aanbod, waardoor deze drempel verdwijnt.”

Terpstra bepaalt samen met een aantal Leidse redacteuren het programma in de stad. Daarbij richten ze zich vooral op jong talent en onbekende creatieve makers. Meer dan twintig culturele instellingen als de Leidse Schouwburg, de Stadsgehoorzaal, Gebr. de Nobel en Theater Ins Blau doen mee. En wie lid is, kan ook naar de programma’s in Haarlem, Den Haag en Amsterdam.

Onbeperkt naar voorstellingen in Leiden
Best of Fringe in Ins Blau.
© Foto Annelies Verhelst

Theater Ins Blau wil vooral een selectie aanbieden van vernieuwende makers, zoals de voorstellingen van de al bestaande Blue Monday serie. „Echte theaterliefhebbers weten ons sowieso wel te vinden. Maar we hopen dat ook andere Leidenaren nu sneller ons theater binnenstappen”, zegt zakelijk leider Mirjam Hensgens van het theater.

Is de samenwerking niet slechts om niet goed lopende voorstellingen op te vullen? Zeker niet, meent Hensgens. „We kijken steeds: is het spannend en vernieuwend. De kaartverkoop is niet belangrijk. We hopen dat we zo een breder publiek kunnen motiveren te komen.”

Ook Terpstra meent dat een ’avontuurlijk aanbod’ leidend is. „Onze partners bepalen niet het programma. Ze kunnen voorstellingen aandragen, maar wij kijken of het inhoudelijk de moeite waard is.” Daarbij doen ook bekende voorstellingen mee, zegt de eindredacteur. „Als we een gave dansvoorstelling zien, die óók populair is, dan proberen we de organisatie te overtuigen die ook in het programma op te nemen.”

Voor onbekende artiesten is het vaak moeilijk om de zaal te vullen, omdat ze zich nog moeten bewijzen, erkent hoofdmarketeer Melvin van Beekum van Gebr. de Nobel. „Mensen willen niet 12,50 neertellen voor een artiest die ze niet kennen. Maar als ze toch al een lidmaatschap hebben, lopen ze misschien wél even naar binnen. Vervolgens bestellen ze twee biertjes, dat is weer gunstig voor ons.”

We Are Public hoopt in de campagneperiode in maart en april meer dan 500 leden te werven. Als dat lukt – een makkie volgens Terpstra - gaat het cultuurinitiatief 1 mei echt van start. In de tussentijd kunnen leden al naar meer dan zeventig voorstellingen in Leiden en naar de programma’s van de andere deelnemende steden om hun lidmaatschap uit te proberen.

Theatergroep Urland komt tijdens de lancering optreden en ’Facebookdichter’ René Oskam leest gedichten voor. De dichter wordt zelf een van de eerste leden. „Eindelijk een initiatief dat alle culturele parels op de kaart zet. Nu zijn er geen excuses meer om op de bank te blijven zitten. Er is veel aanbod, er is genoeg vraag, en straks ook voor een vast bedrag het gewenste programma.”

Wat is er te zien?

Een greep uit de voorstellingen die tot mei met het abonnement te zien zijn: Get Lost Festival - 24 maart in de Marktsteeg; het Junior Ballet Company, 25 maart in de Leidse Schouwburg, Veenfabriek, 27 en 30 maart in Scheltema; De likt, 6 april in Gebr. de Nobel; Brodsky Quartet, 6, 7 en 8 april in de Stadsgehoorzaal; Mugmetdegoudentand, 20 april in Theater Ins Blau; dj Jazzy Jeff, 21 april in Gebr. de Nobel.

Meer nieuws uit Leiden

Keuze van de redactie