Geen spitssluiting bruggen, wel ’blauwe golf’

Binnert Glastra

De bruggen over het Rijn-Schiekanaal blijven ook in spitsuren gewoon open gaan voor scheepverkeer.

Een spitsuursluiting kost te veel. De al voorgenomen verhoging van de Lammebrug (Leiden) en Sint Sebastiaansbrug (Delft) en een het regelen van een ’blauwe golf’ lossen al veel vertragingen op. Met die opvatting van gedeputeerde staten zijn ook de leden van provinciale staten het eens, zo bleek woensdagochtend tijdens een commissievergadering.

De PVV wil graag nader onderzoek naar een aquaduct bij Boskoop en 50Plus sputtert nog wat over de tienduizenden euro’s die de onderzoeken kostten, maar dat is het eigenlijk wel. De statenfracties zijn verder enthousiast over de plannen om weg- en waterverkeer beter op elkaar af te stemmen rond de Delftse Schie, de Zijl en het Rijn-Schiekanaal. Met als uiteindelijke doel dat zowel auto’s als schepen minder vaak en minder lang op de brug hoeven te wachten.

De vaarroute van Delft naar de Zijl kent vele bruggen, maar het zijn er zes die op weg en water voor grote vertragingen zorgen. In deze regio zijn dat de Lammebrug, de Wilhelminabrug en de Leiderdorpsebrug. Daar houdt de provincie al wel rekening met de spitsuren. Een algehele sluiting op die momenten zit er echter niet in. Bewoners, ondernemers en gemeenten klagen al jaren over het vastlopende verkeer dat ontstaat door de bruggen in de spit te openen.

Toch wordt het stukken beter, denkt de provincie. De Lammebrug wordt als onderdeel van de Rijnlandroute verhoogd en zal daardoor minder vaak open hoeven. Verder kan met een modern, computergestuurd systeem een soort ’blauwe golf’ gecreëerd worden voor ’gedoseerde en gebundelde’ groepjes schepen. Door de bedieningstijden van de Koudekerkse brug te verruimen, zorgt de provincie er bovendien voor, dat schepen uit die richting buiten de spits in Leiden kunnen arriveren.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.