Nederland heeft nationaal testcentrum voor eHealth

Wilfred Simons
Leiden

Het Leids Universitair Medisch Centrum is sinds vrijdag een nieuw laboratorium rijker: het Nationaal eHealth Living Lab (NeLL). Waar de meeste laboratoria wegens besmettingsgevaar ontoegankelijk zijn voor het grote publiek, nodigt oprichter Niels Chavannes bezoekers juist van harte uit om in het NeLL digitale zorginstrumenten op bruikbaarheid te testen.

Tijdens de opening, vrijdag in de Burumazaal van het Onderwijsgebouw van het LUMC, memoreerde burgemeester Henri Lenferink van Leiden dat veel gezondheidsapps niet deugen.

Afgelopen week maakte hij in de voorjaarsvakantie samen met zijn dochter een stedentrip naar Boekarest. Tijdens stadswandelingen droegen zij stappentellers.

Tot zijn verbazing bleken de tellers, ’s avonds bij het uitlezen, ’duizenden stappen’ van elkaar te verschillen. ,,Die dingen deugen niet’’, was zijn conclusie.

Juist daarom is een nationaal testcentrum voor digitale gezondheids- en zorgmiddelen hoognodig, meent Lenferink. Hij is niet de enige die dat vindt. In de App Store of de Play Store kunnen belangstellenden meer dan 350.000 gezondheidsapps vinden, maar volgens volgens LUMC-hoogleraar eHealth Chavannes is van de meeste amper bekend of ze wel werken.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hij onderzocht een app die in staat zou zijn om, louter door de smartphone tegen het borstbeen te houden, een bloeddrukmeting te doen. Hij kwam tot de conclusie dat het om kwakzalverij ging.

Het NeLL gaat zich niet alleen bezighouden met het testen van apps. Het centrum gaat ook robots, ’fitbits’ en andere draagbare sensoren en videocommunicatie ontwikkelen. Dat wil het LUMC samen doen met patiënten, zorgverleners, onderzoekers, studenten en ICT’ers. Ook bedrijven instellingen zijn welkom om hun sensoren, apps en andere eHealth-ideeën te testen.

Tijdens de opening zei programmaleider Robbert van Bokhoven van eHealth4All dat patiënten digitale zorgmiddelen wantrouwen. Ze vrezen dat digitale zorg puur een manier is om op zorg te bezuinigen en zijn ’als de dood dat ze hun dokter straks niet meer te zien krijgen’.

Dat mag volgens Van Bokhoven dus nooit het uitgangspunt zijn. ,,eHealth moet altijd worden gecombineerd met direct, persoonlijk contact.’’

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Van Bokhoven kondigde aan dat eHealth4All en het Trimbos Instituut binnen enkele maanden een experiment beginnen met een Nederlandse versie van de Britse antirook-app StopAdvisor.

Deze app, die voor iedereen te begrijpen is en eenvoudig in het gebruik, blijkt inderdaad rokers te helpen bij het stoppen. De Nederlandse versie zal worden getest in het NeLL.

Tijdens de discussie na afloop van de presentaties bleek dat bureaucratie een groter risico is voor eHealth dan falende techniek. Een voorbeeld is het volgen van een zwangere vrouw met verhoogde bloeddruk.

De vrouw kan thuis zelf haar bloeddruk meten en via een app doorgeven aan een gynaecoloog. Maar als de behandeling-op-afstand niet is opgenomen in de zorgverzkering, wie gaat dan die app betalen?

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.