Fietstocht langs ’knelpunten’ R-net in Katwijk

Katwijkse Raadsleden worden langs mogelijke knelpunten van het geplande R-net geleid.© Foto LD

Marlies Vording
Katwijk

Een excursie langs verschillende ’knelpunten’ om de consequenties van de aanleg van het R-net te laten zien. De leden van burgerinitiatief Katwijk Smart Village (KSV) stapten afgelopen zaterdag samen met gemeenteraadsleden op de fiets. Ook onder de laatste groep blijkt ontevredenheid over de plannen te bestaan.

De route van de snelle busverbinding, die gepland staat voor 2020, loopt dwars door het dorp heen. Voor de aanleg hiervan moet in de ruimtelijke ordening en infrastructuur veel worden aangepast. De leden van het burgerinitiatief zijn het niet eens met onder meer het verdwijnen van fietspaden, twee rotondes en meer dan honderd bomen. Afgelopen jaar haalde KSV met de petitie Stop Katwijk op de Schop ruim 4700 handtekeningen op van bezorgde dorpsbewoners. „Van de huidige plannen wordt niemand blij”, aldus mede-initiatiefneemster Daniëlle Hoek. „De tijdswinst voor de busreiziger bedraagt slechts 90 seconden.”

Rond kwart voor tien ’s morgens druppelen de raadsleden binnen in de hal van het gemeentehuis. Ongeveer een twintigtal heeft de zaterdagochtend vrijgemaakt om mee te rijden en met KSV in gesprek te gaan. Op elf locaties houdt de groep – soms onder luid getoeter van voorbij rijdende automobilisten - halt om uitleg te krijgen van Suzanne Verdoes, een van de initiatiefneemsters. Zij geeft bij elke tussenstop uitleg over de veranderingen die

R-net teweeg zou brengen. Zo ook bij de bushalte bij het Westerbaanpad aan de N206. „Het fietspad verdwijnt hier om plaats te maken voor een dubbele busbaan. Iedereen die naar het werk wil fietsen, wordt daardoor belemmerd.”

Irene van der Plas (CDA) kijkt belangstellend toe. „Op deze manier kun je de plannen beter visualiseren”, zegt ze. „De knelpunten zie je normaal alleen aan de vergadertafel in de beleidsstukken staan.”

Naast nadelen schetsen de leden van KSV ook een aantal kansen voor de gemeente. Zo zou van het Vuurbaakplein, dat momenteel dienst doet als bushalte, een toeristische trekpleister kunnen worden gemaakt. „Er staat voor deze locatie een R-net-halte gepland, waar de voertuigen kunnen draaien. Dat veroorzaakt geluids- en lichtoverlast”, vat Verdoes samen. Volgens haar is de rotonde bij Quick Boys een betere optie om een keerplek en bushalte te situeren.

Vanuit de raadsleden klinkt weinig kritiek op het initiatief van KSV. Een aantal knikt instemmend toe. „Het R-net is raadsbreed weinig populair”, aldus Gerard van Delft (SGP). Ook Anita van Ginkel-Lanting (HvK) laat een duidelijk geluid horen. „Wij zij al vanaf het begin tegen de plannen. We hopen dat dit de andere partijen ook over de streep trekt.”

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.