Student oordeelt over collegetijdenplan NS

Wilfred Simons
Leiden

Bestuursvoorzitter Willem te Beest van de Universiteit Leiden legt het verzoek van NS om colleges later te laten beginnen, voor aan de Universiteitsraad en aan de faculteitsraden. ,,Als de studenten er niet voor voelen, dan gaat het niet door’’, zegt hij. ,,Maar, in de geest van Leiden, ga ik uit van redelijkheid.’’

Te Beest heeft vorige week gesproken met onder meer NS-topman Roger van Boxtel en directeur Jaap Bierman van de HTM. Zij willen studenten niet langer tijdens de spits laten reizen, om zo overvolle treinen tegen te gaan. ,,Hun verzoek was heel beperkt’’, zegt Te Beest. ,,De vraag was of sommige opleidingen een kwartier of een half uur laten kunnen beginnen. Volgens Van Boxtel zijn 300 studenten in de spits minder het verschil tussen een overvolle en een volle trein.’’

Of het verzoek van NS kan worden gehonoreerd, kan Te Beest op voorhand moeilijk beoordelen. Het aantal studenten is de afgelopen jaren sterk gegroeid, maar het aantal collegezalen is niet meegegroeid. ,,We hebben de collegetijden al opgerekt. Er is weinig ruimte. Maar we willen niet de deur dichtslaan en daarom speel ik de vraag door naar onze roostermakers.’’

En naar de studenten, die de afgelopen week klaagden dat zij niet bij deze kwestie waren betrokken. De Leidse Studenten Belangenorganisatie stuurde een open brief aan het College van Bestuur, met het verzoek ’de mening van de studenten zwaar te laten meewegen’. ,,Ik begrijp dat NS snel antwoord wil, maar wij hechten aan ons normale vergaderschema.’’ De eerstvolgende vergadering van de Universiteitsraad is op maandag 21 maart.

Te Beest toont begrip voor de situatie. ,,Natuurlijk had NS die treinen eerder moeten bestellen, maar aan sommige zaken Van Boxtel ook niet veel doen. Door de invoering van het leenstelsel wonen meer studenten thuis, die met de trein naar college voeren. Daarnaast krijgen mbo-studenten die nog geen 18 zijn per 1 januari ook een ov-kaart.’’

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.