Leiderdorpse weduwnaar (87) in de bres tegen zorgkosten echtgenote

© ANP / Roos Koole

Binnert Glastra
Leiderdorp

Van de ene op de andere dag vliegt de eigen bijdrage omhoog die het Leiderdorpse echtpaar Hallema moet betalen voor de diensten van zorgverlener Activite. De boosdoener blijkt de wachtlijst voor een zorgcentrum waar ze sinds kort op staan. Omdat daar nog geen plek is, krijgen zo zogenoemde ’overbruggingszorg’ thuis. Aan de geleverde zorg verandert echter geen spat. Het overkwam begin dit jaar de 87-jarige Ypke Hallema. Hij begrijpt er niets van en probeert verhaal te halen.

Om de kosten hoeft hij het niet meer te doen. Die heeft hij maar even gehad. Kort nadat hij tekende voor de wachtlijst, overleed zijn vrouw. En het was omdat haar situatie zo verslechterde, dat Activite opname in een zorgcentrum adviseerde. ,,Maar ik zie het als een soort eerbetoon aan mijn vrouw’’, zegt Hallema. ,,Al had ze dit zelf nooit gedaan. Zij bedekte zaken liever met de mantel der liefde. Maar hier is geen liefde bij; ze moeten maar merken dat oude mensen zich niet zomaar laten onderploegen.’’

Plekje

Het gaat hem ook niet om het geld, stelt de Leiderdorper. ,,Het is zorg voor je vrouw, en dan is het beste nog niet goed genoeg. En als er dan wat bij moet, dan is dat zo. Maar wel alleen als het naar waarheid is.’’ En dat is het niet, denkt Hallema. Het komt op hem in ieder geval krom over: er verandert niets en je moet wel meer betalen. Maar zelfs als dat klopt, dan vindt hij dat Activite dat had moeten vertellen toen ze suggereerden dat het stel door mevrouw Hallema’s verslechterde situatie maar beter naar een zorgcentrum kon. En volgens Ypke Hallema is dat niet gebeurd. Extra wrang voor hem is, dat later bleek dat het stel toch niet in aanmerking kwam voor een plekje in het zorgcentrum.

,,Begrijp me goed, het is niet gericht tegen de mensen en het heeft ook niets te maken met de zorg die we kregen. We zijn wat dat betreft zeer tevreden’’, zegt hij. ,,,Maar Activite zegt nu dat je gewoon onder een andere wet komt te vallen, en dat zij daar ook niets aan kunnen doen. Als dat zo is, dan moeten oude mensen dat weten. Daar gaat het me vooral om. Ik wil oude mensen ervoor waarschuwen, zorgen dat andere ouderen op hun qui-vive zijn. Dat als je je handtekening onder zo’n wachtlijst zet, je gelijk vastzit aan een andere wet met een hoge eigen bijdrage.’’

Noodzaak

Volgens Activite gaan cliënten bij het tekenen voor de wachtlijst inderdaad automatisch over van de zorgverzekeringswet naar de wet Langdurige zorg. In het geval van de Hallema’s is de geleverde zorg dan ineens ’overbruggingszorg’. Of bij het advies aan de Hallema’s voldoende is uitgelegd wat de gevolgen zijn, kan de zorgorganisatie niet meer achterhalen. ,,Ik kan me voorstellen dat de cliënt de materie door de wirwar van regels en veranderingen lastig kan begrijpen. Voor ons is dat ook lastig’’, zegt een woordvoerster. ,,Maar we zijn nog met meneer in gesprek. En vanwege deze zaak benadrukken we bij onze medewerkers nogmaals de noodzaak om alles goed uit te leggen.’’

Het Centraal Administratiekantoor (CAK), dat de rekeningen voor de eigen bijdragen verstuurt, is er nog niet zeker van dat alles helemaal goed verliep. De genoemde overbruggingszorg is een uitzonderingsregel, bedoeld om de benodigde ’zorg met verblijf’ bij met mensen thuis te bieden zolang ze wachten op opname in een verpleeghuis. In het geval van de Hallema’s werd al voor inschrijving op de wachtlijst zorg verleend, en die is daarna niet veranderd.

Een woordvoerster van het CAK heeft meneer Hallema daarom gevraagd contact op te nemen; ze willen de zaak graag uitzoeken. ,,Als blijkt dat er mogelijk een fout gemaakt is, dan nemen we contact op met de zorgaanbieder. En als die niet snel genoeg reageert, dan stellen we de cliënt in het gelijk.’’

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.