Bewoners uit woningen gered bij grote brand Katwijk [video]

Katwijk

In een flat aan de Langeveldstraat in Katwijk heeft vrijdagmorgen vroeg een felle brand gewoed. Meerdere bewoners moesten door de brandweer met een hoogwerker uit hun flat worden gehaald, mede doordat koolmonoxide was vrijgekomen.

De geredde bewoners kregen een zogeheten vluchtmasker op tegen het inademen van giftige stoffen. De Veiligheidsregio meldt dat een motor bij de gevel van de flat in brand is gevlogen, waardoor rook en koolmonoxide in de woningen en het portiek terechtgekomen zijn. Ook de vlammen verspreidden zich via de gevel omhoog.

Lees hier hoe de bewoners plots middenin de nacht hun woningen moesten verlaten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Een aantal bewoners had last van de rook die ze hadden ingeademd en zijn door ambulancepersoneel nagekeken. Een brandweerman raakte lichtgewond aan zijn hand en is ter plaatse behandeld. Geen van hen hoefde naar het ziekenhuis.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De brand brak rond 3 uur uit. Veertien appartementen zijn ontruimd. Zestien brandweervoertuigen en drie ambulances werden opgeroepen toen bleek dat de brand zich uitbreidde. Een uur later was het vuur onder controle.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De schade aan de hal en woningen is groot. Een groot aantal personen zal tijdelijk ergens anders onderdak moeten krijgen.

De politie wil voor het onderzoek naar de brand graag getuigen spreken.

Foto’s Leon Gielen

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.