Stijljaar levert Leiden 6 miljoen euro op

Openluchtmuseum De Lakenhal op het Pieterskerkhof.© Foto Hielco Kuipers

Theo de With
Leiden

De viering van 100 jaar De Stijl heeft Leiden dit jaar ruim 125.000 bezoekers opgeleverd. Zij gaven gezamenlijk een bedrag van zes miljoen euro uit.

Martijn Bulthuis, directeur van Leiden Marketing, zegt ’supertevreden’ te zijn over deze cijfers. ,,Toen we de plannen maakten, was het idee nog dat De Lakenhal in 2017 zou heropenen met een grote expositie over De Stijl. Dat is niet gelukt, omdat de nieuwbouw en restauratie werden uitgesteld. We waren dus wel bezorgd of we cultuurtoeristen naar Leiden zouden weten te trekken.’’

Museum De Lakenhal hield daarom een openluchttentoonstelling op het Pieterskerkhof en het Gerecht. Dat bleek samen met Beelden in Leiden op de Hooglandse Kerkgracht het best bezochte Stijlevenement in de stad te zijn.

Andere activiteiten van bijvoorbeeld de Veenfabriek of Achmea trokken beduidend minder bezoekers. ,,Zo’n Achmea-pand blijkt voor veel toeristen een te hoge drempel te hebben’’, aldus Bulthuis. ,,Zij gaan toch bij voorkeur naar de binnenstad.’’

Een gemiddelde toerist heeft 48 euro in Leiden besteed. ,,Tien procent van de bezoekers kwam uit het buitenland. Zij hebben meer geld besteed en waren goed voor 1,5 miljoen euro in totaal.’’

Volgend jaar is er niet echt een themajaar. Het was de bedoeling water tot internationaal thema te verheffen, maar het is het Nederlands Bureau voor Toerisme niet gelukt daarvoor genoeg enthousiasme op te wekken. Bulthuis: ,,Wij focussen nu op Rembrandtjaar 2019. Het is dan 350 jaar geleden dat de schilder overleed. Museum De Lakenhal heropent ook in dat jaar. Wij hebben er hoge verwachtingen van.’’

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.