Vastgoed van Alphen wordt te weinig gebruikt

Het Kasteel is een paar jaar geleden nog flink verbouwd.

Het Kasteel is een paar jaar geleden nog flink verbouwd.

Annelies Karman
Alphen aan den Rijn

De gemeente Alphen heeft te veel vastgoed dat niet vaak genoeg wordt gebruikt. Het gemiddelde bezettingspercentage van de vijfhonderd gebouwen die Alphen in zijn bezit heeft, is maar 25 procent.

Daarom wil de gemeente af van flink wat vastgoed. Alphen bekijkt welke gebouwen niet meer nodig zijn. Zo kan Alphen geld besparen, zo weet financieel wethouder Michel du Chatinier.

Afgelopen week hebben burgemeester en wethouders al een shortlist gemaakt waar veertig ’objecten’ op staan die Alphen van de hand wil doen. Bijvoorbeeld het raadhuis in Boskoop en in Hazerswoude-Rijndijk. ,,Als je die panden niet meer nodig hebt, moet je er zo snel mogelijk van af. Verkopen of kostendekkend verhuren’’, legt Du Chatinier de mogelijkheden uit. Hij wil niet meer kwijt over de andere panden die op de lijst staan, om de mogelijke huurders ’niet onnodig ongerust’ te maken. ,,Vastgoed is een portefeuille met een lange adem. Het duurt soms jaren dat er iets verandert. Maar we moeten nu wel stappen gaan zetten, zodat er over een paar jaar goed beleid is en we efficiënter omgaan met ons bezit.’’

In totaal bezit Alphen 1500 ’vastgoedobjecten’. Dat zijn niet alleen panden zoals bijvoorbeeld voormalig buurthuis Elkerlyc (dat nu dient als atelier van STA-ART) of het voormalige Kasteel aan de Concertweg, maar ook bijvoorbeeld de golfbaan, stoomgemalen en de begraafplaats. Wethouder Du Chatinier: ,,Bij het maken van dit soort beslissingen moet je ook goed letten op de emotionele waarde van iets. Neem bijvoorbeeld de oude brandweerkazerne in Hazerswoude Dorp. Dat is ook een voormalige begraafplaats. Dat kun je ook niet zomaar van de hand doen.’’

Toch is het wel nodig om de vastgoedportefeuille kleiner te maken in Alphen, vindt hij. ,,In deze tijd is het onverantwoord om panden maar onbeheerd te laten en dat wil zeggen, niet te gebruiken. Neem alleen al de verzekeringen en bijvoorbeeld de gas, water- en lichtrekening. Dat kost allemaal geld.’’

De komende tijd gaat de wethouder zich verder buigen over dit omvangrijke dossier. Samen met gebruikers van gemeentelijk vastgoed wordt de komende maanden gewerkt aan een speciale kadernota. Daarin wordt een strategie uitgezet hoe de gemeente de komende tijd met het bezit om moet gaan.

Meer nieuws uit LD

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.