NS-medewerker helpt vrijwillig bij chaos op station: ’Thermo-ondergoed aan en gaan’

Deze NS-medewerker offerde zijn vrije dag op om te werken.© Foto LD

Liza Janson
Leiden

Hoopvol bleven reizigers donderdag tijdens de spits naar de informatieborden op Leiden Centraal kijken. Maar de tekst bleef ongewijzigd: ’Vanwege de zware storm geen treinverkeer’.

De westerstorm die donderdag over ons land trok, liet een spoor van vernielingen achter. Bomen belandden op het spoor en bovenleidingen raakten beschadigd. De NS staakte daarom vanaf donderdagochtend alle treinverkeer. Tot ongeveer 21.00 uur reden er zo goed als geen treinen, daarna kwam het treinverkeer langzaam op gang.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

,,Oh mijn god, dit heb ik echt nog nooit meegemaakt’’, zegt een meisje terwijl ze naar de lange rij voor de bus richting Den Haag staart. Mensen proppen zich in de bus naar binnen, tientallen reizigers blijven op de halte achter.

Volle bussen

In de spits was het een chaos rond het station. Reizigers liepen bellend rond en wisten niet of ze beter konden wachten of toch iets anders moesten verzinnen. Veel bussen zaten vanwege de gestrande treinreizigers vol en op de taxistandplaats was geen taxi meer te bekennen.

Op Twitter werd de hashtag #stormpoolen in het leven geroepen, waarmee reizigers probeerden een lift te vinden. De Hazerswoudse Ivy Grootendorst deed ook een poging om zo van Leiden naar Hoorn te komen. ,,Maar er heeft nog niemand gereageerd. Nu ga ik maar naar mijn oma in Oegstgeest en daar wachten tot er weer wat rijdt.’’

Verbroedering

Ook Hanneke Severein uit het Gelderse Wijchen is aan het wachten. Haar man is onderweg om haar op te halen van het station. De hoop op een trein heeft ze opgegeven. Ze zat vanmorgen in de trein naar Leiden voor een examen Nederlands en kwam toen ook stil te staan. ,,In Alphen reed de trein niet meer verder. Een meisje werd daar opgehaald en vroeg of ik mee wilde rijden. Heel lief’’, zegt Severein. ,,Door zo’n storing zie je hoe behulpzaam mensen zijn. Het verbroedert.’’

,,Ik denk dat ik minstens 500 vragen heb beantwoord’’, zegt een servicemedewerker van de NS. Hij was eigenlijk vrij, maar besloot om zijn collega’s een handje te helpen. ,,Ik heb mijn thermo-ondergoed aangetrokken en ben gekomen.’’ Hij wordt overspoeld door vragen van reizigers. Hij moet ze teleurstellen, toch vindt hij het geen vervelend werk. ,,Het is mooi om iets te betekenen, ook al is het maar zo weinig.’’

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.