ATC ’ontzorgt’ organisaties van evenementen

Vlnr: Jacques Slats, Alfons Morssink en parkeerterrein langevelderslag van Alfons Morssink en twee vrijwilligers die bij de stichting zijn betrokken.

Vlnr: Jacques Slats, Alfons Morssink en parkeerterrein langevelderslag van Alfons Morssink en twee vrijwilligers die bij de stichting zijn betrokken.© Taco van der Eb

Leidsch Dagblad bronfoto journalist Roza van der Veer Leidsch Dagblad bronfoto journalist Roza van der Veer ORG XMIT: JPEG

Leidsch Dagblad bronfoto journalist Roza van der Veer Leidsch Dagblad bronfoto journalist Roza van der Veer ORG XMIT: JPEG© KUIPERS, HIELCO

1 / 2
Roza van der Veer
Noordwijk

Ontlast organisatoren van evenementen bij het aanvragen van vergunningen en het regelen van de (verkeers)veiligheid. Zo help je evenementen in stand houden en blijft Noordwijk en omgeving aantrekkelijk voor toeristen én inwoners. Dat is het doel van de eind maart opgerichte stichting All Traffic Care (ATC).

Er wordt hard gewerkt aan en rond de bouwkeet op het parkeerterrein aan Langevelderslag. Vlak voor Pasen kreeg de net opgerichte stichting het terrein toegewezen om, tegen betaling van de gebruikelijke pacht, een spaarpotje op te bouwen.

Van het geld wil het bestuur kleding en portofoons kopen, opleidingen verzorgen en de vrijwilligers een kleine vergoeding geven. In korte tijd zijn slagbomen en automaten geplaatst en wordt de kleine bouwkeet ingericht voor de vrijwilligers die de strandgangers een plek op het parkeerterrein aanwijzen.

Toch is beheer van het parkeerterrein niet de belangrijkste bezigheid van ATC. De stichting wil verenigingen en organisaties die een evenement organiseren, ondersteunen. Zij hoeven zich straks niet meer druk te maken over hun verkeers- en veiligheidsplannen en of er wel voldoende evenementen/verkeersregelaars beschikbaar zijn. Dat wordt allemaal geregeld door ATC die over negentig vrijwilligers beschikt. Eén van de oprichters en bedenkers is Noordwijkerhouter Alfons Morssink. Hij zit in het bestuur van de stichting. „Het idee komt bij Rijkswaterstaat vandaan. Vroeger moest de aannemer tijdens het werk langs de snelweg zelf de veiligheid regelen. Daar werd, als het even tegenzat, op bespaard met extra ongelukken tot gevolg. Vervolgens heeft Rijkswaterstaat de wegwerkzaamheden en de veiligheidswerkzaamheden losgekoppeld. Dat doen wij nu ook.”

Plannen

Om een evenement te mogen organiseren, moeten verenigingen gedetailleerde plannen inleveren waarin precies staat welke straten wanneer worden afgesloten, waar welk hekwerk/afzetting komt te staan en waar verkeersregelaars posten. ATC-bestuurslid René Verbeek heeft hier veel ervaring mee, onder meer voor het Bloemencorso van de Bollenstreek. „Je mag de hulpdiensten niet te veel belemmeren door verschillende belangrijke kruisingen tegelijk te blokkeren. Dat betekent dynamisch schakelen, precies bedenken waar de kop en de staart van een optocht is en iedereen goed informeren over hun taak. Zo beginnen we altijd twee uur voor een evenement én ben ik zelf altijd bereikbaar.”

Voor veel verenigingen en organisatoren van evenementen zijn deze veiligheidsplannen een hoofdpijndossier. Het kan zelfs tot het afgelasten van evenementen leiden, weet bestuurslid Morssink. „De Noordwijkerhoutse carnavalsvereniging De Vikings heeft om die reden geen eigen optocht meer. En zo zijn er vast nog meer voorbeelden.” Toch vindt hij dat de tijd dat een enkele motoragent een uur voor het bloemencorso uitreed en zijn motor op de weg zette om het verkeer tegen te houden, voorbij is. „Vroeger had je iets van ’doe niet zo flauw’ en ’het komt wel goed’. Maar het verkeer en de veiligheid goed regelen, is nu normaal. Alleen moet je dat overlaten aan een organisatie waarvoor veiligheid de corebusiness is. De evenementenorganisatie hoeft zich alleen maar bezig te houden met de markt, de Mooiste File of de carnavalsoptocht. Dat zijn zaken waar zij verstand van hebben.”

De vrijwilligers van All Traffic Care komen voornamelijk uit Noordwijk en de Bollenstreek. Verbeek: „We hebben niet voor niets care in onze naam. We willen niet alleen auto’s tegenhouden, maar mensen vertellen hoe ze wél kunnen rijden, waar ze kunnen parkeren en waar toiletten of een pinautomaat zijn. Dan kweek je begrip bij mensen die opeens geen boodschappen kunnen doen omdat ze niet wisten dat er een evenement was.”

Inkomsten

Verbeek verwacht door de oprichting van ATC het regelen van het verkeer professioneler wordt. Nu zijn er bij ATC ongeveer tien beroepsverkeersregelaars die een cursus van drie dagen hebben gevolgd. Volgens Verbeek kunnen op termijn meer mensen een dergelijke opleiding volgen. ATC kan dan ook worden ingezet bij wegwerkzaamheden en daarmee weer inkomsten genereren. Morssink: „Dit jaar hebben we al zeventien onbetaalde evenementen, waarvan vier afgelopen weekeinde. We hoeven geen winst te maken maar willen wel selfsupporting zijn. 2018 is een proefjaar maar de belangstelling is groot voor dit idee. We hebben al telefoon uit Almere gekregen om te horen hoe wij dit doen.”

Maurice de Leen (48) uit Leiden en Jacques Slats (68) uit Sassenheim zijn twee vrijwilligers van de Stichting All Traffic Care (ATC). Beiden waren afgelopen weekeinde in touw tijdens bij het Bloemencorso van de Bollenstreek. De Leen kwam ook in actie bij de Singelloop in Leiden.

De twee vrijwilligers, respectievelijk werkzaam in de automatisering en vroeger in administratie, helpen graag om het verkeer te stroomlijnen. De Leen: „Waarom? We helpen mensen die de weg niet weten en zorgen voor een veilige omgeving. Vergeet niet dat zonder onze inzet geen evenementen mogelijk zijn of dat er toegangsprijzen moeten worden geheven.”

Cursus

Het vrijwilligerswerk is het leukst als het lekker weer is maar voor een forse regenbui blijven beide mannen niet thuis. Vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend, vinden ze beiden. „Ik ben ook sportvisser dus ik heb goede kleding om droog te blijven”, aldus Slats. Ook De Leen heeft een eigen uitrusting aangeschaft, inclusief een zwaailicht dat met een magneet op zijn auto kan worden ’geplakt’. Toch zijn ze blij dat straks wellicht kleding en apparatuur door ATC wordt aangeschaft. „Het oogt professioneler als je allemaal dezelfde outfit hebt.”

Als evenementen/verkeersregelaar mogen zij alleen een stop- en oprijteken geven. Hiervoor moeten ze jaarlijks een online cursus volgen. Beiden hebben al eens meegemaakt dat hun aanwijzingen werden genegeerd. De Leen: „Dan moet je gewoon rustig blijven en mensen proberen over te halen. Ik zeg altijd: ik heb vanmorgen gedoucht en de zeep zit nog op mijn rug. Scheldwoorden glijden er zo vanaf.”

Ook Jacques heeft recent meegemaakt dat een automobilist in Sassenheim per se wilde doorrijden. „Hij reed steeds dichterbij en ik werd uitgemaakt voor ’afgekeurde politieagent’. Dan moet je rustig blijven en duidelijk zijn. Maar een beetje begrip voor ons werk zou fijn zijn.”

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.