Leidenaar hoeft tasje niet meer

© Archief

Tim Bennebroek
Leiden

Veel winkels in Leiden zitten opgescheept met stapels plastic tassen. Het verbod op het gratis weggeven ervan lijkt al na een week resultaat op te leveren. „90 procent van de klanten hoeft ze niet meer.”

Het is vies weer in winkelcentrum de Luifelbaan in Zuidwest. Handig dus zo’n plastic tas, als je net nieuwe schoenen hebt gekocht of wat pakjes vleeswaren bij de slager. Maar de klant hoeft ze niet meer, merken ze bij verschillende zaken op. En dat is te zien. Een groot deel van het winkelend publiek stopt hun nieuwe aanwinsten in eigen tassen of in die van andere ketens en komt zo na het shoppen nog maar met één tas thuis in plaats van vijf.

Zo ook een klant van bloemenwinkel de Booy & van Delft. Terwijl ze twee planten in een tas van kledingzaak De Wit stopt, zegt ze: „Ik doe het al een tijd. Het is gewoon zonde van het plastic. Goed dat ze niet meer gratis worden meegegeven.”

Betalen

Sinds 1 januari mogen winkels geen gratis plastic tas meer weggeven. Een paar uitzonderingen zijn er nog wel, bijvoorbeeld wanneer het plastic voedsel beschermt tegen vervuiling. Klanten die toch een plastic tas willen, betalen daarvoor een klein bedrag. Winkeliers mogen deze prijs zelf bepalen. De meesten vragen vijf of tien cent, al zijn er ook duurdere tasjes. Vaak zijn deze wel van betere kwaliteit en kunnen ze worden hergebruikt.

Dubbel gevoel

Veel winkeliers vinden het een goed initiatief. Zo valt het bij de medewerkster van snackbar 5 Mei op dat veel klanten speciaal tassen meenemen om de zakken friet en kaassoufflés in te doen. Ook de goedlachse medewerkers van de Bruna zien dat klanten geen tasjes meer hoeven. „Als je mensen vroeg of ze een tasje wilden, zeiden toch veel mensen ja. Nu je erbij vermeldt dat het ze tien cent kost hoeft het niet meer.”

Toch geeft het sommige winkeliers wel een dubbel gevoel. „Het is toch ook een vorm van service die je de klant aanbiedt”, zegt de vriendelijke medewerkster van slagerij De Roode. „Als ze voor meer dan vijftig euro aan inkopen hebben gedaan voelt het toch een beetje vreemd om dan nog tien cent extra voor een tasje te vragen. Maar gelukkig weten de meeste klanten waarom. Ze nemen nu veel vaker zelf een boodschappentas mee.”

Dat dubbele gevoel heeft de eigenaar van Pets Place ook. Maar ook in haar dierenzaak is het zichtbaar. „In mijn systeem staat dat ik afgelopen week 51 tasjes heb verkocht. Normaal gesproken gaf ik per dag het dubbele weg.”

Innovatief

Veel winkelketens hebben eind vorig jaar hun tassen aangepast. Zo heeft bakkerij Van Maanen sinds een paar maanden papieren tassen. „In het begin klaagde klanten wel over het feit dat ze voor een papieren tas moesten betalen. Maar nu is er begrip. Het is alleen jammer dat ze een stuk minder beschermen tegen regen dan de plastic tassen.”

Kledingzaak Zeeman heeft een speciale statiegeldtas in gebruik genomen. „Voor 25 cent kunnen klanten een tas kopen, die ze vaker kunnen gebruiken. Mochten klanten ze niet meer willen, dan kunnen ze de tas weer inleveren. Dan krijgen ze het geld terug.”

De eigenaar van de lokale Gall & Gall heeft geen nieuwe tas. ,,Maar ik heb ook al jaren een veel betere oplossing”, lacht hij. ,,Ik geef klanten gewoon een oude wijndoos mee. Die blijven wel gratis en zijn bovendien ook een stuk steviger.”

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.