Tiba Vroom kiest haar eigen route

Tiba Vroom bereidt zich op de boulderwand in Leiden voor op haar debuut op de wereldkampioenschappen voor junioren.

Tiba Vroom bereidt zich op de boulderwand in Leiden voor op haar debuut op de wereldkampioenschappen voor junioren.© Foto Hielco Kuipers

Steef Brandsma
Leiden

Stipt om half twee komt Tiba Vroom binnenlopen bij boulderhal Kunststof in Leiden. Ze zegt wat mensen gedag en volgt dan braaf de instructies van de fotograaf op. Een op het oog heel normaal meisje van zeventien jaar, maar het oog heeft het mis. ,,Een normaal leven lijkt me saai.’’

Vroom gaat naar school, net als haar ‘normale’ leeftijdsgenootjes, maar brengt nog veel meer tijd door in de boulderhal aan de Rooseveltstraat. De Leidse traint daar negen keer per week op routes tot zes meter hoog om haar droom te verwezenlijken: professioneel boulderaar worden.

Ze is hard op weg. In september gaat Vroom eerst naar het Wereld Junioren Kampioenschappen (WJK) en daarna naar de Europese variant (EJK).

,,Het wordt mijn eerste keer op een WJK dus ik heb er echt onwijs veel zin in’’, vertelt Vroom met sprankelende ogen. ,,Daar komen de beste boulderaars samen en ik wil heel graag weten waar ik internationaal ongeveer sta.’’

Al met al blijft er maar weinig tijd over voor normale dingen, zoals schoolwerk. ,,Ik heb mijn eerste toetsweek niet lang na terugkomst van het EJK dus dat wordt wel even bikkelen.’’

Vroom hoeft dan voor maar drie vakken te leren. Op het Leidse Leonardo College mag ze gespreid examen doen. Vorig jaar deed ze al vwo-eindexamen in vijf vakken, dit jaar moeten alleen biologie, Engels en natuurkunde nog gehaald worden. Veel op school komt de zeventienjarige boulderaar dan ook niet.

,,Ik heb negen uur les per week. De rest van de dag ben ik voornamelijk hier in de boulderhal. Ik voel me hier thuis, veel meer dan op school. Mijn hele leven draait om klimmen, dat is mijn passie. Met de mensen op school kan ik niet over mijn sport praten, ze snappen het gewoon niet. Dat is niet erg, maar dan ben ik liever in de buurt van mensen met dezelfde interesse.’’

Vroom lijkt opgesloten te zitten in een boulderbubble. ,,Een leven dat bestaat uit school en een supermarktbaantje lijkt me gewoon niet leuk. Maar nee, ik heb heus nog wel vrienden buiten de sport. Toegegeven, ik vind het wel het leukst als ik ze mee kan nemen naar de boulderhal. Ik heb zelfs één vriendin al voor de sport gewonnen, die traint hier nu ook elke week. Dat is superleuk!’’

Ook na haar eindexamen staan er geen normale mensen dingen gepland. Vroom gaat op reis, maar niet om dezelfde reden als de jeugd van tegenwoordig. Waar menig leeftijdsgenoot naar zuipoorden afreist, met een enkele cultuurstop tussendoor, wil de Leidse een heuse klimreis maken. ,,Rotsklimmen! Dat is iets heel anders dan boulderen, dus eigenlijk past het niet in mijn plannen. Maar dat neem ik voor lief, het lijkt me een enorm mooie ervaring om op allerlei mooie plekken te mogen klimmen.’’

Waar het dan misschien niet helemaal past in haar trainingsschema, kan het Vroom op een ander vlak wel helpen. ,,Er is maar een kleine groep mensen die echt van het boulderen kan leven. Dat komt voornamelijk door het geld dat zij binnenkrijgen via sponsors. Om ooit tot die groep te kunnen behoren, moet je jezelf promoten op social media. Dan word je ook interessant voor sponsoren. Daar kan zo’n reis in helpen, genoeg plekken om gave foto’s te schieten.’’

Maar Vroom staat er niet alleen voor in haar poging om meer bekendheid te verkrijgen op het wereldwijde web. Het frisdrankenconcern en miljardenbedrijf Red Bull helpt de boulderaar en haar teamgenoten. ,,Het is een sponsor die meer doet dan alleen geld geven en publiciteit vragen. Ze helpen ons ook echt om onszelf zo goed mogelijk te verkopen op social media.’’

Toch blijft het vooralsnog behelpen, maar dat weerhoudt Vroom er niet van haar droom na te jagen. ,,Een normaal leven lijkt me maar saai. Ik heb al vanaf mijn zesde het klimvirus en ben dat nooit meer kwijtgeraakt. Ik ga er alles aan doen om zolang mogelijk te kunnen blijven boulderen.’’

Meer nieuws uit Sport Regionaal

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.