Glazenwasser helpt moeder en kind huis in

,,Waarom bel je niet een glazenwasser?’’

,,Waarom bel je niet een glazenwasser?’’© Archieffoto Leidsch Dagblad

Roy Hazenoot
Sassenheim

,,Noodoproep! Heeft iemand een lange ladder die zeker vier verdiepingen hoog kan”, schrijft een Sassenheimse dinsdagavond op Facebook. „Een vriendin heeft zich per ongeluk buitengesloten.”

Met dit bericht op de Facebookpagina ’Je bent een Sassemer als...’ begint halverwege de avond een zoektocht naar een mogelijkheid een moeder en haar kind weer toegang te verlenen tot haar appartement aan de Johan Dixstraat in Sassenheim.

„Bel de brandweer”, oppert iemand. „Of bel een slotenmaker”, stelt een ander voor. Een slotenmaker is een logische keuze, maar het ’s avond openbreken van de voordeur en het plaatsen van een nieuw en goed slot kost al snel honderden euro’s. Dan komt iemand met het verlossende idee. „Waarom bel je niet een glazenwasser?”

Helpende hand

Twee pogingen zijn er nodig. De eerste ramenlapper is niet in de gelegenheid een helpende hand uit te steken. De tweede heeft echter wel tijd. „We kwamen net thuis van sporten toen we een belletje kregen van een paar dames die in de stress zaten”, legt Elisabeth de Haan, mede-eigenaar van De Haan Schoonmaak, uit.

„Er kon iemand haar huis niet meer in en via Facebook kwamen ze bij ons”, vervolgt ze. „Ik ben vervolgens met mijn man naar de plek gereden.”

Het bewuste gebouw aan de Johan Dixstraat bestaat uit twee lagen met appartementen met daarboven een puntdak waar de woning met de sleutel aan de verkeerde kant van de deur zich bevindt.

Gelukkig voor moeder en kind staat het dakraam open. „Mijn man zette de ladder tot aan het schuine dak op een meter of zeven hoog, schat ik”, beschrijft De Haan de situatie. „Vervolgens kon hij zo naar het dakraam lopen, de woning binnengaan en de voordeur openen. De bewoonster was echt heel blij dat ze weer naar binnen kon.”

Goede daad

Het Sassenheimse schoonmaakbedrijf heeft geen kosten in rekening gebracht voor de reddingsactie. „Dit hebben we absoluut gratis gedaan. Met tien minuten was de klus geklaard. Af en toe moet je gewoon een goede daad verrichten”, vindt De Haan. „We hebben wel ons visitekaartje achtergelaten. Misschien hebben we wel een nieuwe klant erbij.”

De actie van het echtpaar De Haan valt op Facebook in goede aarde. „Super bedankt namens mijn vriendin”, schrijft de Sassenheimse die de zoektocht met de noodoproep begon.

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.