Laden-en-lossensensors op Hooigracht Leiden
De Hooigracht in Leiden© Cyclomedia
Op de Centrumroute (van Lammenschans naar Centraal Station) sneuvelen, tot ergernis van de ondernemers daar, alle parkeerplaatsen op het gedeelte van de Hooigracht. Een lastige keuze, vindt de Leidse politiek, maar de huidige situatie vraagt om drastische maatregelen. Dit gedeelte van de centrumroute is met de huidige parkeerplaatsen eerder een ,,open verkeersriool" dan een ,,mooie groene laan" die doet denken aan het einde van de negentiende eeuw.
Alleen CDA stond pal voor de parkeerbelangen van de huidige ondernemers, maar bleek daarin de enige. De partij liet de wens los minimaal 30 minuten te kunnen parkeren en schaarde zich, net als alle andere partijen, achter een plan van D66 om met sensors het laden en lossen langs de opgeknapte Hooigracht te handhaven.
Handhaven
Handhaving van laden en lossen gebeurt nu nadat een ambtenaar twee keer tien minuten inactiviteit bij een voertuig heeft vastgesteld: dat is kort parkeren en straks verboden. Zolang er activiteit is, voegde wethouder Strijk (Bereikbaarheid) daaraan toe, mag laden en lossen ,,een uur of anderhalf uur" duren. Zolang er bij een voertuig maar wordt bewogen. Daarmee nuanceerde hij de verwachtingen van slimme sensors in stoep of straat die vooral stilstand registreren.
Boombeeld
Over de vraag welke bomen aan de Hooigracht moesten komen, waren partijen en wethouder Strijk het minder eens. Strijk wil dezelfde bomen aan de Hooigracht, Dick Vos (PvdD) ging de gemeenteraad voor in de wens meer bomensoorten planten. Strijk claimde, curieus genoeg, dat verschillende boomsoorten afleiden van het verkeer en een soort leidt tot een ,,rustiger boombeeld". Dat overtuigde niet: de gehele gemeenteraad ziet graag meer boomsoorten aan de centrumroute, tracé Hooigracht.