Gedeputeerde worstelt met wijzigen dichtgetimmerd RGL-project
De Rijn Gouwe Lijn moet kosten wat kosten binnen het budget blijven / archieffoto HDC Media
Gedoe met het treinspoor, gedoe met gesloten contracten en gedoe met geld. Het is bepaald niet makkelijk om het plan voor sneltram Rijn Gouwe Lijn (RGL) zo aan te passen dat het hooguit 400 miljoen euro kost en voldoet aan het provinciale coalitieakkoord. Dat stelt VVD-gedeputeerde Ingrid de Bondt.
De problemen van De Bondt laten zich grotendeels in vieren splitsen: al getekende contracten, beperkingen van het treinspoor, het belang van de reiziger en een beperkte beurs.
De regiogemeenten kunnen het De Bondt een heel stuk eenvoudiger maken, zei ze, als ze er mee instemmen de contracten maar gewoon te verscheuren.
Dan het bestaande treinspoor. De Bondt moet de RGL volgens het coalitieakkoord laten doorrijden naar Leiden Centraal en dat kan niet. Dan zou het spoor verdubbeld moeten worden (erg duur) of de NS minder treinen moeten laten rijden (onwenselijk).
De gedeputeerde wil daarbij het belang van de reiziger niet uit het oog verliezen. Van de oorspronkelijke RGL blijft overeind, dat het een 'hoogwaardige' verbinding moet zijn tussen Gouda en kust.
Geld ten slotte is als altijd ook belangrijk. De Bondt heeft ongeveer anderhalf miljard euro te besteden, waarvan zo'n 400 miljoen bestemd is voor de RGL. De rest wil ze uitgeven aan de Rijnlandroute (RLR). Die heeft prioriteit.