Nieuw blad gaat op zoek naar Leidse ziel
Leiden leren kennen aan de hand van verhalen over de stad en zijn inwoners. Dat is wat de Nieuwe Leidse Uitgevers beoogt met het nieuwe ’bookazine’ Typisch Leiden. Het blad wordt morgenmiddag gepresenteerd bij boekhandel Kooyker.
De samentrekking tussen boek en magazine legt de identiteit van Leiden en de Leidenaren vast in woord en beeld. Martin Harkink, directeur van de uitgeverij, ziet het als een uniek concept. „Er bestaat niet slechts een ding dat typisch Leiden is. In het blad komen het dialect, de gebouwen, de mentaliteit van de inwoners, de historie en de specifieke gebruiken aan bod. Misschien heeft de stad zelfs wel een ziel. Die leggen we hopelijk een beetje bloot.”
Hij vervolgt: „Het is gemaakt voor geboren en getogen Leidenaren, import en tijdelijke inwoners, geëmigreerden binnen en buiten Nederland. Ze kunnen via dit blad Leiden leren kennen aan de hand van prachtige beelden, pakkende verhalen, een quiz en nog veel meer. Van molen De Valk tot het zweetkamertje en van Rubberen Robbie tot de Pilgrimfathers, alles komt aan bod.”
Bij Kooyker presenteert medium Bep, die ook is geïnterviewd, het eerste exemplaar om 16.00 uur. Vanaf dan is het blad te koop voor 7,95 euro bij alle boekenwinkels in Leiden en via de website van de uitgever.