Collectieve rouw in de Leidse V&D

Drukte bij V&D. Maar de sfeer is vreemd © Foto Hielco Kuipers

Annet van Aarsen
Leiden

Het klinkt wrang, maar bij de Leidse V&D lijkt het de afgelopen dagen drukker dan ooit. In de uitverkoop - na het faillissement zwaarder aangezet dan in betere tijden gebeurd zou zijn - willen veel mensen hun slag slaan.

De stemming is lastig te omschrijven. Aan de ene kant zijn er de koopjesjagers die zich als een zwerm hongerige spreeuwen op de afgeprijsde waar storten. Ze laten hun sporen duidelijk achter: in een kleedkamer liggen een stuk of vier kledingstukken op de vloer. Iemand had na het passen geen zin om ze netjes terug te hangen.

Aan de andere kant zijn veel klanten overduidelijk een beetje in de rouw. ,,Ik vind het verschrikkelijk’’, zegt een dame die al jaren vaste klant is. ,,Ik kwam hier altijd graag. Het ergste vind ik het voor al die medewerkers. Sommigen werken hier al heel lang.’’ De V&D-medewerkers krijgen er veel vragen over: over hoe het nu verder gaat en hoe lang ze nog werk hebben.

Pijnlijk

De Leidse Annedien Hoen: ,,Er hangt een sfeer alsof er net iemand is doodgegaan, bedrukt. Misschien ook wel wat ontkenning bij het personeel.’’ Ze leeft met de medewerkers mee. ,,Het personeel doet gewoon erg zijn best voor de klanten, wat ik des te pijnlijker vind omdat ik me heb verdiept in de gang van zaken, hoe het bedrijf is opgekocht door Sun Capital en hoe het onroerend goed is verkocht. Ik vind het pijnlijk om te zien hoe de medewerkers nu de dupe zijn.’’

Missen

Reinder Koornstra, retailplanoloog en eerder bedrijfsleider bij een V&D-vestiging: ,,Je ontkomt niet aan het idee - als je er binnen loopt - dat het op zijn eind loopt. Het personeel blijft daar niet buiten. Het lijkt me moeilijk om mensen te blijven motiveren.’’

Dat de klant het warenhuis gaat missen, gelooft hij best. ,,Maar niet in die mate, dat ze er ook kochten. Ik hoor nu mensen dingen zeggen als: ik kocht er altijd mijn agenda. Hoe vaak is dat? Eén keer per jaar. Daar red je het als bedrijf niet mee.’’

Het komt niet door Sun - zegt Koornstra - dat de keten ten onder is gegaan. ,,Ik zie dat Sun de schuld krijgt, maar iedere financier had hetzelfde gedaan.’’ Hij zegt dat de V&D-top heeft verzuimd om te moderniseren. ,,Het concept was ooit een Winkel van Sinkel, uitgewerkt in afdelingen, zeg maar 85 winkeltjes onder een dak. En zo is het nog steeds. De grote makke: winkeltjes zijn er op dit moment zat.’’

De vroegere succesformule is wat hem betreft al twintig, dertig jaar uitgewerkt. ,,Maar de V&D-top bleef er maar aan vasthouden’’, zegt hij. ,,Op een of andere manier voel ik me nog steeds heel erg thuis als ik nu een V&D binnenstap. En dat terwijl ik er al in 1978 weg ben gegaan. Er is gewoon niks veranderd.’’

Afstoten

Wordt het een drama? In Leiden een groot gat in het prestigieuze Aalmarktproject?

Koornstra denkt dat het niet zo’n vaart zal lopen en dat er zeker overnamekandidaten hun vinger zullen opsteken. ,,Maar de V&D zoals we die kenden, die komt niet meer terug’’, voorspelt hij. ,,Er is alleen een kans voor de vijftien grote vestigingen. Leiden is daar zeker een van. De kleine, zoals bijvoorbeeld in Alphen, die kun je het beste afstoten.’’

De oude formule moet nu echt worden losgelaten. ,,In Leiden was de vestiging sinds de restyling al een stapje in de goede richting, hoewel het daar nog steeds afdelingsgewijs is georganiseerd. De nieuwe V&D kan zich beter richten op thema’s. Deels permanent en deels per seizoen afgewisseld.’’

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.