Vrees voor geldgebrek Europaweg

Loman Leefmans
Leiden

Als de aanleg van de Rijnlandroute veel duurder uitpakt dan geraamd, is er dan nog wel genoeg geld voor de broodnodige herinrichting van Lammenschansplein en Europaweg? Enkele Leidse raadsleden, zoals PvdA-voorman Gijs Holla, zijn er niet gerust op.

De omstreden Rijnlandroute is de toekomstige weg die de snelwegen A44 en A4 met elkaar gaat verbinden aan de zuidkant van Leiden. Onderdeel van het project, dat naar schatting een kleine miljard euro kost, is onder meer het aanleggen van een tunnel bij de Stevenshof en Voorschoten. Bovendien komen er nieuwe verkeersknooppunten, op de plekken waar de nieuwe verbindingsweg aansluit op A4 en A44.

De provincie, die het project samen met het Rijk en de gemeenten in de Leidse regio betaalt, knipt de organisatie van het project is drie stukken, met drie aparte aanbestedingen. Aannemers die de klus zien zitten, mogen zich eerst voor de verbindingen met de A44 en A4 melden, dan voor de tunnel en ten slotte voor de aanpak van de Europaweg en bijkomende werkzaamheden. Wie de scherpste prijs neerlegt, mag de klus uitvoeren.

Maar wat als er voor de nieuwe knooppunten en de tunnelbak bij onder meer de Oostvlietpolder aanzienlijk meer moet worden betaald dan de provincie voor ogen heeft? Nieuwe wegen door kwetsbaar gebied zijn immers complexe projecten waarvan de kosten vaak hoger uitvallen dan is voorzien. De vrees is dat voor de financiering van de eerste twee fases van de Rijnlandroute wel eens een greep uit het potje voor de Europaweg - fase drie - moet wordt gedaan. Dan zit Leiden met de gebakken peren. Voor de uiterst filegevoelige Europaweg en Lammenschansplein is dan immers minder geld beschikbaar?

Tijdens een eerdere bijeenkomst over het onderwerp stelden ambtenaren dat een greep uit het ‘Europawegpotje’ niet mogelijk was. Een woordvoerder van de provincie bevestigt dat desgevraagd nog eens. Maar die opmerkingen nemen niet alle onrust weg in de Leidse politiek. Holla: ,,We lopen lang genoeg mee om te weten hoe dit soort processen lopen. Het is politiek, er kan nog van alles veranderen en voor je het weet wordt het laatste gedeelte uitgesteld door een gebrek aan geld.’’

Zoals het er nu naar uitziet en als bezwaarprocedures geen vertraging opleveren, kan de eerste schop van de Rijnlandroute volgend jaar de grond in. Holla: ,,Ook na die tijd houden we nauwgezet een vinger aan de pols.’’

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.