B en W Katwijk: extra subsidie SKA-nieuwjaarsfeest

Minder bezoekers, minder inkomsten voor het SKA-feest. Publiciteitsfoto

Minder bezoekers, minder inkomsten voor het SKA-feest. Publiciteitsfoto

Dick van der Plas
Katwijk

Om het oud- en nieuwfeest van de Stichting Katwijkse Activiteiten (SKA) ook komend jaar mogelijk te maken, willen B en W de organisatie 10.000 euro extra subsidie geven. Het bezoekersaantal loopt terug - en daarmee ook de inkomsten - maar het college vindt het evenement nog steeds waardevol om overlast en schade tijdens de jaarwisseling te voorkomen.

Het feest wordt sinds 2001 georganiseerd op het parkeerterrein aan de Noordduinseweg. Het maakte destijds een eind aan een periode van roerige oud- en nieuwvieringen in de kustplaats. Jongeren kregen de gelegenheid om hun eigen evenement te organiseren en dat bleek succesvol: tot voor kort trok het 4500 bezoekers. Die toeloop had ook een schaduwzijde: de kosten voor onder meer beveiliging en EHBO namen toe, waardoor de gemeente jaarlijks een aanvullende bijdrage verleende boven de vaste jaarlijkse subsidie van 25.000 euro.

Bij de bezuinigingsoperatie Scherp aan de Wind sneuvelde dat extra bedrag in 2011 en zag SKA zich genoodzaakt een entreebedrag te vragen voor het tot dan toe ’drempelloze’ feest. Dat was eerst vijf euro, maar het afgelopen jaar 11,20 euro (tien euro, plus administratiekosten).

Dat leidde ertoe dat het aantal bezoekers daalde van 4500 naar een kleine 3000. Het feest kampt met een tekort van 5600 euro op de eindafrekening, dat voor een belangrijk deel uit de eigen reserve kon worden gedekt. Voor het komend jaar wordt het verlies - met een verwachte verdere daling van het bezoek door het verhoging van de alcoholleeftijd - geraamd op 10.000 euro. De reserve van SKA is uitgeput en het nog verder verhogen van de toegangsprijs zou averechts werken. Omdat B en W nog steeds geloven in de waarde van het feest, wordt voorgesteld de extra subsidie te verlenen.

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.