Consumentenbond kritisch op loterijen

Consumentenbond kritisch op loterijen

De Consumentenbond is niet te spreken over de werkwijze van de BankGiro Loterij en de Nationale Postcode Loterij. „We vinden het kwalijk als een bedrijf mensen met halve, onvolledige of misschien wel onjuiste informatie verleidt tot een overeenkomst. En gezien het aantal klachten lijkt het daarop”, zegt een woordvoerder van de bond.

De bond krijgt geregeld klachten over beide loterijen. Medewerkers van de BankGiro Loterij staan vaak bij de ingang van musea om mensen te werven. In plaats van een toegangskaartje kopen, kunnen bezoekers lid worden van de loterij en vervolgens ’gratis’ naar binnen. Leidenaar Stef van der Rest werd aangesproken toen hij bij het Rijksmuseum in Amsterdam naar binnen wilde. „Lid worden was goedkoper dan een toegangskaartje, dus ik werd lid. Vervolgens zat ik er maanden aan vast en toen ik probeerde op te zeggen, zeiden ze: weet je het zeker?” Van der Rest zegde ruim een jaar geleden op. Hij krijgt nog steeds reclamemails en brieven in de bus van het bedrijf. „Blijkbaar hebben ze schijt aan het milieu.”

Hij is niet de enige. Op de Facebookpagina van de BankGiro Loterij regent het klachten. ’Wat is dit een waanzinnige oplichterij? Word je eerst flink genept met een ’gratis’ lot, waardoor je vervolgens automatisch meespeelt.’

Reclamepagina

Opzeggen via de website blijkt vervolgens moeilijk. ’De link schijnt naar opzeggingsmogelijkheden te leiden, maar komt op een reclamepagina uit om nog meer loten aan te smeren’, schrijft iemand op het Klachtenkompas van de Consumentenbond.

De Consumentenbond neemt de klachten serieus. „Hieruit blijkt dat mensen vaak niet op de hoogte zijn van het feit dat ze met de gratis loten automatisch betaald gaan meespelen. Gezien het aantal klachten gaat er dus iets niet goed in de communicatie.” Soortgelijke klachten krijgt de consumentenorganisatie ook over de Postcode Loterij. De bond deed onderzoek naar dit bedrijf en stelde kritische vragen over de opzegmogelijkheden.

Cultuur

De Leidse musea Volkenkunde en het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) herkennen de problemen niet. Ze zijn beiden partner van de BankGiro Loterij; ook bij hen staan geregeld medewerkers van de loterij voor de ingang. „Bij honderdduizenden deelnemers is het niet gek dat er wat klachten zijn. Ik ben heel blij dat er een organisatie is die zoveel geld aan cultuur uitgeeft”, zegt een woordvoerder van het RMO.

De Goede Doelen Loterij, waar beide loterijen onder vallen, vindt dat er niks mis is met de werving. „Als je lid wordt, wordt er verteld dat je tot wederopzegging meespeelt”, zegt een woordvoerder. Opzeggen gaat volgens het bedrijf makkelijk. „Je kan ons bellen, het kan op de website en per post. We hebben naar aanleiding van de klachten wel kritisch naar onze website gekeken en de opzegpagina’s verduidelijkt.”

Meer nieuws uit Regio