Proef met beacons in Voorschoten half jaar langer

Een beacon in de etalage van een winkel zendt informatie naar de smartphone van een voorbijganger.

Een beacon in de etalage van een winkel zendt informatie naar de smartphone van een voorbijganger.

Marieta Kroft
Voorschoten

De proef met de beacons in de Voorschotense winkeletalages die bij het voorbijlopen aanbiedingen zenden naar je smartphone, is met nog een half jaar verlengd. Het experiment loopt voorlopig nog tot april van het volgende jaar door.

Volgens initiatiefnemer, Marnix Beljaars van Beacon Valley, is een half jaar te kort om de toegevoegde waarde van de nieuwe technologie bij het publiek onder de aandacht te brengen.

Vraag Voorschotenaren of ze al de app 'Easytapp' op hun smartphone hebben geinstalleerd en de kans is groot dat ze je verbaasd aankijken. Easytapp? Anderen kennen de app al, maar willen hem niet. ,,Ik vind het niet zo interessant om te weten of ik vier gehaktballen voor de prijs van drie kan krijgen'', zegt René van der Smeede.

Hangen

Toch zijn er inmiddels al 800 Voorschotenaren die de app hebben geinstalleerd. Tijdens het weekend van 12 en 13 september toen er tijdens de fesitiviteiten flink werd geworven zijn er nog eens 150 bijgekomen, zegt Beljaars. ,,Al weet ik natuurlijk niet hoeveel van hen blijven hangen.''

Ze krijgen de informatie binnen van inmiddels veertig winkeliers, horecaondernemers en makelaars die een beacon van Beacon Valley huren.

Beljaars is tevreden tot nu toe, maar hoopt op meer aanmeldingen. ,,Een eerste aanloop is altijd moeilijk. Vooral ouderen moeten we heel goed uitleggen dat ze niet alle informatie hoeven te ontvangen. Ze kunnen zelf aangeven wat ze wel willen weten en wat niet.''

De komende tijd moet de app ook niet commerciële informatie gaan verstrekken. ,,Afgelopen weekend gaven we een voorproefje. Ik had op diverse plaatsen een beacon opgehangen, waardoor mensen ook informatie over bijvoorbeeld monumenten en buitenplaatsen op hun smartphone kregen.''

Beresteijn

Binnenkort sluit belegger Amvest zich aan, vertelt Beljaars. ,,Amvest is bezig met een plan voor buitenplaats Beresteijn. Via de app kunnen belangstellenden alle ontwikkelingen volgen.''

Ook met de gemeente Voorschoten is Beljaars nog in overleg over welke gemeentelijke informatie via de smartphone wordt verspreid.

Dat duurt wat langer, erkent een gemeentewoordvoerder. ,,Wij zijn geen commerciële partij. Voor ons is de toepasbaarheid daarom experimenteler.''

Met de smartphone door het centrum

De Easytapp is geinstalleerd en Bluetooth staat aan. Na nog geen honderd meter lopen door de Schoolstraat is het eerste pingeltje te horen. Een modezaak prijst zijn waren aan. Zo gaat het door. Een rondje door de Voorstraat en ook horecazaken melden zich.

Bij drogisterij Mooi gebeurt er niets. Ook niet na nog eens pal langs de etalage te hebben gelopen. Dit is toch de zaak van winkeliersvoorzitter Ron Kühn die de app juist zo aanprees? Een verkoopster kijkt verbaasd op. Easytapp? Beacon? Daar had ze nog niet van gehoord. Ze gaat op zoek naar haar baas, maar komt even later met een spijtige blik op haar gezicht terug. ,,Hij heeft geen tijd en laat weten dat hij er nog te weinig van af weet.’’

Weer terug bij het begin van de Schoolstraat vermeldt de app negentien aanbiedingen, terwijl er meer winkels zijn. Volgens initiatiefnemer Marnix Beljaars kan het kloppen dat niet bij alle aangesloten winkeliers altijd informatie naar de smartphone wordt gezonden. ,,Bijvoorbeeld wanneer een ondernemer even niets te melden heeft.’’

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.