Rijnlandroute: Geen geld, geen verbetering

Binnert Glastra
Den Haag

Tenzij er extra geld op tafel komt of zich meevallers voordoen, is het huidige plan voor de Rijnlandroute het definitieve. Dat was woensdagmiddag kort gezegd de boodschap van gedeputeerde Ingrid de Bondt (VVD / verkeer) in de commissie Verkeer en milieu aan provinciale staten.

De enige uitzondering daarop vormt de aansluiting van de nieuwe weg tussen A4 en Bollenstreek op de Duinvallei bij Katwijk, waarover nog onderhandeld wordt.

Het kan allemaal. Beweegbare bruggen in plaats van vaste, een langere tunnel bij de Leidse Stevenshof en ’dive-unders’ bij de A4 in plaats van fly-overs. En zo is er nog een hele rits verdere verbeteringen die belanghebbenden graag nog zouden zien in de al vaak aangepaste plannen, voordat provinciale staten er op 10 december over oordeelt. En ook daarna kan nog van alles, stelt De Bondt. ,,Als er nog dingen kunnen, moet je dat ook doen’’, aldus de gedeputeerde.

Maar alleen als er geld voor is, benadrukt zij, bijvoorbeeld als de zoektocht naar een aannemer goedkoper uitvalt dan verwacht. Mocht dat zo zijn, dan is dat volgens haar het moment om te kijken welke verbeteringen alsnog kunnen worden uitgevoerd. Ook kijkt de provincie nadrukkelijk in de richting van Leiden. Die gemeente heeft laten doorschemeren dat zij nog best extra geld wil uittrekken om de nieuwe weg verder weg te werken. Maar hoeveel, en waarvoor precies, daarover wil de gemeente volgens De Bondt pas wat zeggen als een aannemer heeft laten weten wat de verschillende opties kosten. ,,Dat is hun positie, en die respecteer ik.’’

Overlast

De aannemer heeft het voor het zeggen als het gaat om de vraag wat er als eerste wordt gedaan. Met name tegenstanders van de Rijnlandroute pleiten ervoor, eerst bestaande knelpunten aan te pakken, zoals de knoop bij het transferium aan de A44 en het Leidse Lammeschansplein. ,,Om eerlijk te zijn, maakt het me niet uit’’, zegt De Bondt. ,,Ik wil zo snel mogelijk baat en zo min mogelijk overlast. Onze inschatting is dat het verstandig is met de tunnel te beginnen, zodat je tijdens de verbouwing van het Lammeschansplein minder overlast hebt.’’

De situatie bij Katwijk ligt net even anders. De gemeente heeft voor de nieuwbouwplannen bij Duinvallei afspraken gemaakt met een projectontwikkelaar, die niet zomaar kunnen worden opengebroken. Het risico bestaat, dat de Rijnlandroute dan bij Katwijk eindigt op een set verkeerslichten. Omdat ook de provincie dat niet wil, is vorig jaar al met Katwijk afgesproken dat de verwachte 10 miljoen extra kosten voor een beter kruispunt verdeeld worden. Verder wil De Bondt er niet op vooruitlopen; de onderhandelingen tussen Katwijk en de ontwikkelaar lopen nog.

Oppositiepartijen GroenLinks en PvdA willen helemaal af van de Rijnlandroute, onder meer omdat verkeersverwachtingen van nu heel anders zijn dan toen de Rijnlandroute als ’noodzakelijk’ werd bestempeld. Niet alleen door de crisis, maar ook door de opkomst van de elektrische fiets en telewerken. Maar tot die discussie laat De Bondt zich niet meer verleiden: ,,Het is nu niet aan gedeputeerde, maar aan provinciale staten.’’

Meer nieuws uit Duin- en Bollenstreek

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.