Leidse fietsenstallingen: zo moet het niet

De half verdiepte stalling aan de voorkant van het station was bij de oplevering in 2006 nog modern, maar wordt nu als verouderd getypeerd.

De half verdiepte stalling aan de voorkant van het station was bij de oplevering in 2006 nog modern, maar wordt nu als verouderd getypeerd.© archieffoto

Loman Leefmans
Leiden

Het is overvol, oncomfortabel, donker, lelijk en het stinkt er vaak. Het oordeel van de Fietsersbond over de fietsenstallingen rond het Leidse station is vernietigend. Een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. ,,Maar daarin is Leiden niet uniek’’, meldt Saskia Kluit van de bond, om de pijn wat draaglijker te maken.

Kluit reageerde tijdens een tv-uitzending van het RTL-nieuws. Daarin werd uitvoerig stilgestaan bij de opening van een immense fietsenstalling in het centrum van Utrecht. Wat de grote Leidse Lammermarktgarage is voor auto’s, dat is de nieuwe ondergrondse stalling in de Domstad voor tweewielers. Met verschillenden verdiepingen, 6000 plekken en als het bouwwerk over twee jaar helemaal af is, biedt de stalling plaats aan 12.000 fietsen en is daarmee de allergrootste ter wereld.

Nadat de RTL-camera’s het Utrechtse bouwwerk vanuit alle hoeken in beeld hadden gebracht, werd plotseling overgeschakeld naar Leiden. Want rond het vijfde station van Nederland bulkt het van de openbare stallingen en rekken, met fietsen die boven elkaar neergezet kunnen worden. ,,Stallingen die vijftien tot tien jaar geleden nog best voldeden’’, meldde Kluit voor de camera terwijl ze bij de zogeheten trafolocatie werd ondervraagd. Inmiddels zijn de Leidse rekken, voor eisen en wensen van de huidige tijd, hopeloos ouderwets.

Nu is het zeker niet zo dat Leiden lichtjaren achterligt op Utrecht. In bijvoorbeeld de Breestraat is nog niet zo lang geleden een bescheiden maar moderne ondergrondse fietsgarage geopend. En het plan om iets dergelijks te graven nabij de Hema aan de Haarlemmerstraat staat ook nog steeds in de Leidse boeken. Bovendien staan er ook steeds meer rekken op de straat in de binnenstad, om te voorkomen dat fietsen tegen gevels worden gekwakt.

Maar de gelijkmakende beurt ten opzichte van Utrecht komt er pas echt bij het gereedkomen van project De Lorentz, recht tegenover het Leidse station. Daar ontstaat binnen twee jaar een ondergrondse fietsenstalling met 4800 plaatsen, benadrukt een woordvoerster van de gemeente. En dan kunnen een hoop van de huidige ’verouderde’ buitenstallingen plaatsmaken voor een nog nader te bepalen invulling.

De nieuwe Leidse parkeerplaats voor tweewielers kan de Utrechtse evenknie weliswaar niet in omvang aan, maar op andere onderdelen mag er dan gerust een vergelijkend warenonderzoek worden uitgevoerd. En tot die tijd: ,,volgen we de trends uit Utrecht en Rotterdam.’’

Meer nieuws uit Leiden

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.