Sponsorbordjes in Singelpark

Een van de bruggen die in de loop van dit jaar wordt aangelegd.© afbeelding architectenbureau ney & partners

Loman Leefmans
Leiden

Het Leidse Singelpark dreigt een deel van de beoogde ’extra kwaliteit’ te verliezen. Want sponsors willen hun naam vermeld hebben bij de geschonken bomen, speeltoestellen en andere objecten. Als de gemeente dat niet toestaat, haken ze af, vreest de Vrienden van het Singelpark die de kwestie in een brief aan de gemeenteraad aankaart.

Het nieuwe Leidse stadsbestuur heeft bij haar aantreden 4,6 miljoen euro opzij gezet voor de verdere ontwikkeling van het Singelpark. Dat bedrag is onder meer bedoeld voor het ’groener’ maken van de verschillende binnenvestgrachten. Bovendien worden binnen afzienbare tijd vijf nieuwe bruggen aangelegd om de verschillende parkdelen met elkaar te verbinden. Die bruggen kostten samen 4,3 miljoen euro.

Ze moeten ervoor zorgen dat het voornaamste doel van het Singelpark uitkomt: een compleet en ononderbroken wandelbaar rondje creëren van circa zes kilometer aan de binnenkant van de Leidse singels.

Ondanks de gunstige vooruitzichten en toezeggingen vanuit de lokale overheid, wijst Broeyer op een mogelijk probleem met particuliere donateurs. ’Zonder de vermelding van sponsornamen in het park zal het in veel mindere mate mogelijk zijn grotere bijdragen van sponsors te krijgen voor investeringen’, schrijft ze. En de voorzitter draagt nog een argument aan. Bordjes en plaatjes met sponsornamen maken duidelijk ’dat het park tot stand komt dankzij bijdragen van personen en organisaties. Dat prikkelt ook andere partijen een bijdrage te leveren.’

De Vriendenvoorzitter geeft als voorbeeld het beoogde calisthenicspark, voor fitnessoefeningen in de buitenlucht. De financier ervan wil de firmanaam daar wel bij hebben. Voor het aanbrengen van naamplaatjes en -bordjes is echter specifiek toestemming nodig van de gemeenteraad. En Broeyer weet dat Leiden bijzonder terughoudend is op dat punt en ook strikt vasthoudt aan het eigen beeldkwaliteitsplan. Daarom stelt de Vrienden een uniforme vormgeving voor, met overal dezelfde vorm, kleur, materiaal en lettertype.

In Leiden zijn wel enkele voorbeelden van dergelijke gesponsorde uitingen. Leiden telt enkele waterpompen waarop de naam van Dunea staat en in de Pieterskerk zijn namen van sponsors in de ramen verwerkt. De gemeenteraad buigt zich nog voor de zomer over de voorstellen van De Vrienden.

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.