Lightrail naar Leiden onderzocht

Loman Leefmans
Leiden/Zoetermeer

Er komt een onderzoek naar een lightrailverbinding tussen Zoetermeer en Leiden. Die ’verkenning’ wordt binnen afzienbare tijd uitgevoerd door de Metropoolregio, het samenwerkingsverband tussen de Haagse en Rotterdamse regio’s.

Vooral Zoetermeer kijkt ernaar uit, de uitdijende stad hunkert naar meer openbaar vervoerverbindingen. In de Leidse politiek wordt juist afwachtend gereageerd, vooral omdat vijf jaar geleden een langdurige discussie over een andere tramverbinding, de Rijn Gouwe Lijn (RGL), op een regelrecht debacle uitliep.

Dit keer gaat het niet over een tram vanuit Gouda en Alphen, maar een lightraillijn vanuit Zoetermeer. Waar wethouder Marc Rosier zich eerder enthousiast over het idee uitliet. ,,Leiden wordt daarmee voor Zoetermeerders nog beter bereikbaar”, zei hij, en hij wenste uiteraard ook een stroom passagiers in tegenovergestelde richting.

Over de RGL-plannen ontstond veel commotie en uiteindelijk werd het project, waarin veel vergadertijd en gemeenschapsgeld was gestoken, geschrapt. Als alternatief werden speciale busdiensten, met de naam R-net ingezet. ,,Daarom zitten wij niet op een herhaling van zetten te wachten’’, aldus Eric Krijgsman van D66, de grootste fractie in de Leidse raad.’’

Aansluiten

Leidenaar Frits van Oosten leidde indertijd het verzet tegen de RGL en dwong mede een referendum over het onderwerp af. Tegenwoordig is hij bestuurslid van reizigersvereniging Rover die wél een spoorlijntje van en naar Zoetermeer ziet zitten.

,,Maar die moet dan wel aansluiten op bestaand spoor bij Lammenschans of ergens op het spoor tussen Leiden en Alphen’’, zegt hij. ,,Een verbinding door het Leidse centrum heen, die discussie is afgesloten.’’

In de Metropoolregio zijn de snelle, moderne trammetjes dusdanig populair onder reizigers dat nieuwe lightraillijnen worden overwogen. En op voorspraak van Zoetermeer dus ook een naar Leiden. Geestdrift daarover is er dus zeker niet bij D66. De democraten hebben geen zin in een herhaling van twistgesprekken.

Afwerende houding

,,Sindsdien is er onder de noemer R-net een snelbusverbinding met Zoetermeer tot stand gekomen en daar zijn we tevreden over’’, aldus Krijgsman.

Rover vreesde die afwerende houding al. Daarom dringt de reizigersvereniging erop aan, in een nota over openbaar vervoer in Leiden, om niet direct ’nee’ te zeggen, maar eerst het onderzoek af te wachten.

Dat kan de Leidse SP billijken. Volgens woordvoerder Julian van der Kraats past er in ieder geval geen lightrail dóór de stad. Een lijntje dat bij station Lammenschans stopt, sluit hij echter niet uit, al geniet R-net nu nog de voorkeur. Ook de PvdA wil eerst dat R-net wordt verbeterd, voordat er aan een mogelijke opvolger op rails wordt gedacht.

Positiever

Een wat positiever geluid klinkt bij GroenLinks. ,,Alles wat bijdraagt aan een verbetering van het openbaar vervoer en het terugdringen van auto’s, heeft onze zegen en een onderzoek schieten we dus niet bij voorbaat af’’, aldus fractievoorzitter Walter van Peijpe.

Echte jubel valt alleen bij de VVD te bespeuren. ,,Leiden kan wel wat verbeterde bereikbaarheid gebruiken’’, meent raadslid Dorien Verbree. ,,Als in de toekomst de andere partijen een tram ook weer zien zitten, dan wordt de VVD daar blij van.’’

Meer nieuws uit Leiden

Net Binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.